Zagranica

Detaliści szukają sposobów na Amazona przed Czarnym Piątkiem

BestBuy oferuje zniżki już od początku listopada, a Target stawia na weekendy.

Według badania NPD Group Inc. z września br. przeprowadzonego na grupie 3785 respondentów Amazon.com jest miejscem, od którego Amerykanie najchętniej zaczynają świąteczne zakupy. Z badania wynika także, że konsumenci zaczynają poszukiwania prezentów wcześniej i że coraz więcej osób czuje się zmęczonych tym procederem. 41 proc. respondentów stwierdziło, że od wymieniania się prezentami wolałoby wyjazd z rodziną czy przyjaciółmi.

Amazon wykorzystuje algorytm, który skanuje ceny oferowane przez konkurentów, a następnie zrównuje z nimi swoje ceny lub ustawia je na odrobinę niższym poziomie. Takie praktyki opłacają się w sytuacji, gdy większość konsumentów nieustannie porównuje ceny na smartfonach. Szukając sposobów na “przechytrzenie” Amazona, sieć sklepów Best Buy w br. po raz pierwszy zaoferowała obniżki na telewizory i inne urządzenia elektroniczne znacznie przez Czarnym Piątkiem, już na początku listopada. Target przyjął inną taktykę – zamiast 10 dni specjalnych ofert wokół Black Friday, którymi przyciągał konsumentów w ostatnich dwóch latach, w br. detalista planuje promocję ofert weekendowych przez cały sezon świąteczny. Stawia też na specjalną zachętę dla uczestników programu lojalnościowego, jaką jest wcześniejszy dostęp do ofert na Black Friday. 

Jednym z najważniejszych obszarów rywalizacji między detalistami będą produkty Apple. Przykładowo Wal-Mart oferuje kartę prezentową o wartości aż 300 dol. przy zakupie i aktywacji telefonu iPhone 8 i 8 Plus. 

(WSJ)