Kraj

Robotyka i automatyka w Banku Zachodnim WBK

Roboty skrócą czas obsługi reklamacji, a bankowi zaoszczędzą kosztów.

fot.: Photogenica
Bank Zachodni WBK (BZ WBK) uruchomił pierwsze roboty w procesach bankowych. To zaawansowane programy realizujące czynności manualne, wykonywane dotychczas przez pracowników. Bank przekonuje, że skróci to czas czas obsługi reklamacji. W przypadku niektórych typów reklamacji w trakcie pilotażu było to średnio od 2 dni do kilku godzin.

– Osoby, które złożą reklamację w usługach bankowości elektronicznej BZWBK24, otrzymają decyzję o rozpatrzeniu i zamknięciu sprawy w ciągu kilku godzin od momentu jej zgłoszenia, a nie – jak było wcześniej – w ciągu kilku dni. Dodatkowo klienci są na bieżąco informowani o statusie swojego zlecenia. W związku z tym liczymy na znaczny wzrost satysfakcji z naszych usług – mówi Małgorzata Jawor-Piotrowska, dyrektor obsługi klientów detalicznych w obszarze operacji BZ WBK.

Dla banku liczy się także efektywność biznesowa – roboty mogą pracować w trybie 24/7, nie popełniają błędów i potrzebują mniej czasu na procesowanie zadań.

– W obszarze operacji, gdzie realizowane są niemal wszystkie procesy bankowe, uruchomiliśmy „Fabrykę Robotów”, w której projektujemy, wytwarzamy, a następnie nadzorujemy ich działania. Praca robotów jest inicjowana i wykonywana bez konieczności ingerencji człowieka. Dzięki technologii Robotic Process Automation (RPA), w krótkim czasie byliśmy w stanie poprawić jakość procesów, obniżając jednocześnie koszty operacyjne – wskazuje Elżbieta Solińska, dyrektor centralnego obszaru operacji bankowych BZ WBK.

Robot reklamacyjny to jedna z dziesięciu automatyzacji, które jako pierwsze zostały wdrożone w Banku Zachodnim WBK. Pozostałe pracują w procesach związanych z obsługą posprzedażową kredytów, gwarancji, rachunków osobistych czy też przy parametryzacji usług elektronicznych dla klientów biznesowych. Bank ujawnia, że prowadzi prace nad kolejnymi wdrożeniami nie tylko w obszarze operacji.