Kraj

UOKiK: 20 mln zł kary dla Banku Millennium

Mimo niekorzystnych rozstrzygnięć bank nadal wprowadzał klientów w błąd - uznał urząd i nałożył wysoką karę.

Kolejna korzystna dla kredytobiorców, a niekorzystna dla banku decyzja w sprawie walutowych kredytów hipotecznych, denominowanych we frankach szwajcarskich. W 2012 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) uznał, że dwie klauzule stosowane przez Bank Millennium w umowach kredytowych, dotyczące sposobu przeliczania kwoty i rat kredytów hipotecznych we frankach szwajcarskich, łamią przepisy i wpisał je do tzw. rejestru postanowień niedozwolonych. Mimo tego bank przekonywał konsumentów, że uznanie stosowanej przez niego klauzuli za niedozwoloną i wpisanie jej do rejestru nie ma znaczenia w ich sytuacji. W toku postępowania Urząd ustalił, że takie sytuacje miały miejsce w 2015 i 2016 r.

– Naszym zdaniem wpis klauzuli wobec danego przedsiębiorcy do rejestru oznacza, że każdy konsument, który zawarł z nim umowę i ma w niej takie postanowienie, może dochodzić swoich praw. Taka klauzula nie wiąże konsumentów już od chwili zawarcia umowy. Odpowiedzi udzielane przez bank mogły zniechęcać klientów do dochodzenia roszczeń – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Dlatego UOKiK nałożył na Bank Millennium 20,7 mln zł kary i pomimo że bankowi przysługuje odwołanie od tej decyzji do sądu w części informacyjnej nadał jej rygor natychmiastowej wykonalności – bank musi poinformować o niej konsumentów listownie oraz zamieścić ją na stronie internetowej i Twitterze.