Zagranica

Spotify wejdzie na giełdę bez klasycznego IPO

Szwedzki serwis streamingowy zamierza użyć metody notowania bezpośredniego (direct listing).

Oznacza to, że pewnego dnia – prawdopodobnie pod koniec marca lub na początku kwietnia br. – akcje Spotify po prostu pojawią się w obrocie na nowojorskiej giełdzie NYSE, po kursie który wyznaczy rynek. Szwedzka firma nie zbierze dodatkowego kapitału w wyniku emisji nowych akcji, ale oszczędzi znaczne kwoty na zatrudnieniu banku inwestycyjnego i innych pośredników obecnych przy tradycyjnej ofercie publicznej (IPO). Szacuje się, że Spotify wyda ok. 30 mln dol. na trzech doradców.

Decyzja Spotify jest złą wiadomością dla amerykańskich banków inwestycyjnych, odczuwających już wyniki spadku przychodów z IPO, w związku z tym że nowe firmy technologiczne wybierają często pozagiełdowe metody finansowania (venture capital). Istnieją obawy, że szlakiem przetartym przez Spotify mogą podążyć inne spółki szykujące się do wejścia na giełdę – Airbnb i Uber. 

(WSJ)