Kraj

IPG Mediabrands: Wydatki reklamowe w 2017 r. nie przekroczyły 8 mld zł

Redukcje wydatków objęły większość mediów.

Bardzo dobre wskaźniki makroekonomiczne za 2017 r., takie jak wysoki wzrost PKB +4,5 proc., rekordowo niskie bezrobocie oraz wzrost konsumpcji w gospodarstwach domowych nie wpłynęły pozytywnie na rozwój rynku mediów w Polsce – ocenia sytuację IPG Mediabrands, do którego należą takie agencje jak UM, Initiative czy Reprise.

Wydatki reklamowe netto w mediach wyniosły w 2017 r. 7,8 mld zł netto, odnotowując wzrost o 175 mln zł (+2,3 proc.) w porównaniu z rokiem 2016. Oznacza to redukcję inwestycji reklamowych w większości mediów. Największe sektory branżowe odnotowały umiarkowany wzrost, np. sektor FMCG +1,5 proc., produkty farmaceutyczne i usługi medyczne +4,9 proc., handel +5,6 proc. Duży wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotował sektor telekomunikacyjny, głównie za sprawą intensyfikacji działań reklamowych marek z grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat SA.

W telewizji 2017 był kolejnym rokiem stagnacji wydatków. Podobnie jak w roku ubiegłym wzrost wyniósł niecałe +1,5 proc. Na reklamę telewizyjną przeznaczono 48,4 proc. wszystkich wydatków reklamowych (3,8 mld zł). Najwyższe nakłady przeznaczono na marki z sektora FMCG (1,8 mld zł) oraz handlu (1,2 mld zł).

Wzrost całego rynku mediów uzależniony jest od inwestycji reklamowych w internecie. To medium osiągnęło 30-proc. udział w wydatkach netto. W 2017 r. wydano na reklamę w internecie 2,3 mld zł, co oznacza wzrost o 9,1 proc. Według IAB Polska po 3 kwartałach 2017 r. najwyższe wzrosty inwestycji reklamowych netto należały do formatów wideo (+30 proc.) oraz do płatnej komunikacji w mediach społecznościowych (+20 proc.). Największym sektorem w sieci był w 2017 r. handel z 17-proc. udziałem w wydatkach netto.

Radio z udziałem 7,7 proc. w całości rynku nadal jest trzecim medium pod względem wielkości wydatków, jednak w 2017 r. nastąpiła ich redukcja o 2,3 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Najwyższe inwestycje netto należały do sektora handlowego (195 mln zł; +11,6 proc. vs. 2016).

Na reklamę w prasie przeznaczono 518 mln zł, z czego w magazynach 335 mln zł (spadek o 6 proc.) i w prasie codziennej 183 mln zł (spadek o 13 proc.).

Redukcja inwestycji o 2,7 proc. miała miejsce także w przypadku reklamy zewnętrznej. Wartość wydatków netto w 2017 r. wyniosła 496 mln, a największym sektorem był handel (104 mln zł; -6,8 proc. vs. 2016).

Blisko 57 mln widzów i świetne wyniki polskich produkcji filmowych wpłynęły na wzrost zainteresowania reklamodawców reklamą w kinach. Wydatki netto wyniosły ponad 118 mln zł i były wyższe od ubiegłorocznych o 4 proc.

W top 10 reklamodawców 2017 r. znalazły się trzy firmy farmaceutyczne, trzy telekomunikacyjne, dwie z sektora FMCG. Największe nakłady netto na komunikację w mediach przeznaczyły: Alfofarm, Lidl oraz Volkswagen Group.

(Dane szacunkowe IPG Mediabrands na podstawie: Nielsen Audience Measurement, Kantar Media, IAB Polska)