Baidu, Alibaba i Tencent stawiają na to, że branża motoryzacyjna będzie coraz bardziej oparta na usługach takich jak wynajem samobieżnych aut.
Trzy chińskie firmy dominujące w sektorach e-commerce, płatności online i mediów społecznościowych inwestują miliony dolarów w start-upy związane z produkcją aut elektrycznych, usługi współdzielenia pojazdów oraz oprogramowanie dla aut samobieżnych i sprzedaży samochodów w internecie. Robin Li, szef Baidu, uznał rozwój aut samobieżnych za priorytet dla firmy znanej głównie z wyszukiwarki internetowej i map cyfrowych.
Amerykańskie firmy technologiczne, zwłaszcza Alphabet Inc. i jego zależna spółka Waymo, również mocno inwestują w auta samobieżne. Jednak Baidu, Alibaba i Tencent (znane pod skrótem BAT) mają przewagę na rynku chińskim – jest on silnie kontrolowany przez władze, co utrudnia ekspansję podmiotom zagranicznym. Przykładowo firmom spoza Chin nie wolno posługiwać się systemami mapowania cyfrowego, które są niezbędne w autach bez kierowców. Zachodnie koncerny motoryzacyjne działające w Chinach, w tym Ford, BMW i Renault, muszą więc tworzyć lokalne spółki z BAT. Przykładowo Renault podpisało porozumienie o sprzedaży aut w serwisach e-commerce należących do Alibaby i ma zamiar używać w swoich pojazdach oprogramowania produkowanego przez chińską grupę.
(WSJ)
Czytaj więcej na temat: Ford Motor Co., Renault, BMW AG, Baidu, Alibaba Group, media społecznościowe, wyszukiwarki, motoryzacja, nowe technologie, Tencent Holdings, Alphabet Inc., Chiny, e-commerce, Waymo, startupy, auta elektryczne, auto samobieżne, Robin Li