M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Rynek farmaceutyczny w ub.r. był wart 32,124 mld zł

Maciej Florek | 26 marca 2018, 06:00

PASMI publikuje coroczny raport na podstawie danych IQVIA.

Wartość całego rynku farmaceutycznego w 2017 r. wynosiła ponad 32,124 mld zł (liczone w cenach detalicznych) –podaje PASMI na podstawie danych IQVIA. Na tę kwotę składa się sprzedaż leków na receptę (Rx) oraz leków bez recepty OTC (w tym: leki, suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki apteczne). Wartość segmentu produktów bez recepty w aptekach i internecie w 2017 r. osiągnęła 14,167 mld zł (liczone w cenach detalicznych brutto). Do sprzedaży tego segmentu zaliczamy: leki OTC, suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki apteczne.
 
Segment ten w 2017 r. miał ok. 44 proc. udziału wartościowego w całym rynku farmaceutycznym w Polsce (wliczając leki, suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki apteczne). Z tego leki OTC stanowią ok.
20,9 proc. Wśród leków bez recepty oprócz marek producenckich coraz większą dynamikę wykazują tzw. marki własne wprowadzane na rynek przez sieci aptek czy hurtownie farmaceutyczne. W 2017 r. ich udział ilościowy
w całym rynku stanowił 3,1 proc.
 
Kolejnym kanałem dynamicznie rozwijającej się dystrybucji jest sprzedaż internetowa. Kanały dystrybucji: ok. 94 proc. całkowitej sprzedaży w segmencie OTC zajmuje dystrybucja apteczna. Sprzedaż pozaapteczna tzw. GSL, do której zaliczamy mi.in dystrybucję poprzez sieci hipermarketów oraz stacji benzynowych, stanowi ok. 6 proc.
 
W 2017 r. wartość sprzedaży aptecznej bez sprzedaży internetowej wyniosła 13,707 mld zł, co oznacza wzrost o 5,2 proc. w stosunku do 2016 r. W 2017 r. Polacy zakupili 737 mln opakowań produktów OTC.
 
Kategorią odnotowującą największą wartość sprzedaży aptecznej są leki na kaszel i inne problemy związane z oddychaniem. W 2017 r. ta kategoria odnotowała wysokość sprzedaży w aptekach stacjonarnych i cenach końcowych dla pacjenta na poziomie 2,426 mld zł.
 
Następnymi w kolejności kategoriami był segment witamin i minerałów, gdzie dość duży wzrost odnotowały pojedyncze minerały i witaminy, np. magnez i witamina D3 dla dorosłych.
 
Kolejną kategorią były produkty przeciwbólowe, gdzie obserwuje się wzrost w tradycyjnych preparatach przeciwbólowych dzięki wprowadzeniu wielu nowych wariantów na rynek oraz rozwój preparatów przeciwbólowych do stosowania zewnętrznego. W tym segmencie miały miejsce dwa zmiany statusu Rx na OTC: dexketoprofen i ketoprofen.
 
Kategorią zamykającą najważniejsze segmenty rynku jest grupa produktów wspomagających trawienie. W tej grupie produktów obserwujemy coraz więcej nowych preparatów na różne dolegliwości gastryczne, począwszy od wątroby, poprzez niestrawność, biegunkę, a skończywszy na produktach pomagających efektywnemu trawieniu.

Czytaj więcej na temat: