Zagranica

Udany debiut giełdowy Spotify

Szwedzka spółka z powodzeniem zadebiutowała na nowojorskim parkiecie metodą notowania bezpośredniego (direct listing).

Pod koniec pierwszego dnia notowań 3 kwietnia br. akcje największego (pod względem liczby użytkowników) muzycznego serwisu streamingowego na świecie kosztowały 149 dol., co oznacza, że rynek wycenił wartość spółki na 26,5 mld dol. Najwyższa wycena, jaką osiągały akcje w transakcjach na rynku prywatnym przed debiutem na giełdzie, to 137 dol. Kurs osiągnięty po pierwszym dniu notowań to także o 13 proc. więcej niż tzw. cena referencyjna ustalona przez NYSE jako odpowiednik tradycyjnej ceny akcji w ofercie pierwotnej.

Biorąc pod uwagę wartość rynkową Spotify po pierwszym dniu notowań, był to ósmy co do wielkości debiut giełdowy spółki technologicznej w historii, tylko nieznacznie ustępujący IPO Google z 2004 r. (27,2 mld dol.) i Snap Inc., właściciela Snapchata, w ub.r. (28,9 mld dol.). Pierwsze miejsce w tym rankingu należy do chińskiej spółki Alibaba, która także w 2004 r. osiągnęła podczas IPO wartość 233,9 mld dol.

Powodzenie notowania bezpośredniego Spotify może zachęcić do skorzystania z tej opcji w przyszłości przez takie nienotowane jeszcze publicznie spółki jak Airbnb i Pinterest. To z kolei oznacza potrzebę zmian w modelu biznesowym banków inwestycyjnych czerpiących wielkie zyski z klasycznych IPO.

(WSJ)