Zagranica

Wpływy z biletów kinowych rosną globalnie, spadają w Stanach Zjednoczonych

Według raportu Motion Picture Association of America 5-proc. wzrost wpływów w skali globalnej w ub.r. branża kinowa zawdzięcza głównie Chinom, Rosji i Brazylii.

Na rynku amerykańskim (łącznie z kanadyjskim) sprzedano w 2017 r. bilety kinowe za łączną kwotę 11,1 mld dol., co oznacza spadek o 2 proc. Poza Stanami Zjednoczonymi zanotowano jednak wzrost sprzedaży o 7 proc., do 29,5 mld dol., co przełożyło się na globalny wzrost o 5 proc., do 40,6 mld dol.

Wpływy ze sprzedaży biletów w Chinach, drugim co do wielkości rynku kinowym na świecie, wzrosły o 21 proc., do 7,9 mld dol., głównie dzięki przebojom rodzimej produkcji takim jak “Zhan lang 2” (“Wolf Warrior 2”). Film ten przyniósł ogólne wpływy w kwocie ponad 854 mln dol., stając się – według Box Office Mojo – największym sukcesem komercyjnym w historii chińskiego kina. W Rosji wzrost wyniósł 22 proc., do 1 mld dol., a w Brazylii 15 proc., do 900 mln dol.

Liczba biletów kinowych sprzedanych w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie w ub.r. to 1,24 mld, co według National Association of Theatre Owners oznacza spadek o 6 proc. w porównaniu z 2016 r. i najniższy wynik od 1995 r. Przeciętny widz w tych krajach obejrzał średnio 3,6 filmu w 2017 r. w porównaniu z 4,3 w 2009 r. Wynika to z rosnącej konkurencji ze strony platform streamingowych, a także z zawężenia grupy największych komercyjnych hitów, takich jak ostatnio “Czarna pantera”.

(WSJ)