Kraj

Zenith: W 2020 r. mobile z 28-proc. udziałem w globalnej konsumpcji mediów

W Polsce udział mobilnego internetu w całościowej konsumpcji mediów również rośnie, jednak ze znacznie niższą dynamiką niż na świecie - w tym roku sięgnie 5 proc.

W tym roku 24 proc. czasu poświęcanego na konsumpcję mediów spędzimy, korzystając z internetu na urządzeniach mobilnych, podczas gdy jeszcze w 2011 r. udział mobile w globalnej konsumpcji mediów wynosił zaledwie 5 proc. − wynika z raportu “Media Consumption Forecasts 2018” opublikowanego przez agencję mediową Zenith. Do 2020 r. ta proporcja zwiększy się do 28 proc., bo udział mobilnego internetu rośnie kosztem niemal wszystkich pozostałych mediów.

To czwarta edycja publikowanego co roku przez Zenith raportu analizującego zmieniające się wzorce konsumpcji mediów. Tegoroczny raport obejmuje dane od 2011 r. i zawiera prognozy dotyczące czasu poświęcanego na korzystanie z mediów w latach 2018-2020. Dane pochodzą z 63 rynków z całego świata, w tym z Polski.

– W Polsce udział mobilnego internetu w całościowej konsumpcji mediów również rośnie, jednak ze znacznie niższą dynamiką niż na świecie – w tym roku sięgnie 5 proc., a w 2020 r. wzrośnie do 6 proc. Polacy nadal najwięcej czasu poświęcają na słuchanie radia i oglądanie telewizji. I choć od 2015 r. czas spędzany na konsumpcji tych mediów stopniowo spada, to zarówno radio, jak i telewizja mają nadal wysokie, 37-proc. udziały w całościowej konsumpcji mediów – wyjaśnia Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.

Mobilny internet ogranicza konsumpcję niemal wszystkich pozostałych mediów. W skali globalnej najwięcej straciły dzienniki i magazyny − według szacunków Zenitha między 2011 a 2018 r. czas poświęcany na czytanie dzienników zmalał o 45 proc., a magazynów o 56 proc. Dotyczy to jednak tylko ich drukowanych wersji, bo czas spędzony na czytaniu internetowych wersji dzienników i magazynów jest wliczony do czasu konsumpcji internetu. W przypadku wielu tytułów czas ich konsumpcji online przewyższa znacznie ten, który straciły w wersji drukowanej.

Spada również, choć w różnym tempie, czas konsumpcji telewizji i radia. Według szacunków Zenitha pomiędzy 2011 a 2018 r. czas oglądania telewizji skrócił się o 3 proc., a słuchania radia − o 8 proc. Kanały telewizyjne i stacje radiowe także zyskały odbiorców online, tracąc ich jednocześnie offline, ale musiały stawić czoła konkurencji w postaci zakorzenionych w internecie graczy takich jak YouTube i Spotify.

Rośnie natomiast czas spędzany w kinach − pomiędzy 2011 a 2018 r. wzrósł o 3 proc., co jest efektem wysiłków zarówno właścicieli kin inwestujących w większe ekrany i inne udogodnienia polepszające doświadczenia widzów, jak i producentów filmowych, którzy efektywniej promowali swoje filmy. Jednak średnio ludzie spędzają w kinie znacznie mniej czasu niż poświęcają go na kontakt z jakimkolwiek innym medium − w 2018 r. będzie to zaledwie 1,7 minuty dziennie, a w 2020 r. − 1,9 minuty.

Szybka ekspansja mobilnego internetu zwiększyła ilość czasu spędzanego przez przeciętnego użytkownika na korzystaniu z mediów, umożliwiając dostęp do właściwie nieograniczonych zasobów treści niemal w każdym miejscu i o każdej porze dnia. Według szacunków Zenitha w tym roku przeciętny obywatel świata będzie korzystał z mediów 479 minut dziennie, o 12 proc. dłużej niż w 2011 r. W 2020 r. średni globalny czas korzystania z mediów wydłuży się do 492 minut dziennie.