Zagranica

Technologia Microsoft ma pomóc detalistom w automatyzacji sklepów

Pierwszy taki sklep otworzył Amazon Go w Seattle.

Microsoft Corp. pracuje nad technologią, która wyeliminowałaby kasjerów i linie kasowe ze sklepów, w rodzącym się wyzwaniu dla zautomatyzowanego sklepu spożywczego Amazon Go, który amerykański gigant uruchomił w styczniu br. w Seattle. Klienci Amazona skanują swoje smartfony przy bramce wejściowej. Kamery i czujniki identyfikują to, co zdejmują z półek. Gdy klienci skończą zakupy, opuszczają sklep, a Amazon wystawia im rachunki, za które płacą kartami. Nie wiadomo, kiedy Microsoft wprowadzi na rynek zautomatyzowaną usługę kasową, poszukiwaną przez detalistów. Przykładową  technologię przedstawił  sprzedawcom detalicznym m.in. Wallmart. Propozycja Microsoftu jest postrzegana jako kolejna, duża innowacja w robieniu zakupów, której konkurenci Amazona nie powinni zignorować. Szacuje się, że amerykański rynek zautomatyzowanej obsługi kasowej warty jest 50 mld dol.

Wewnętrzny zespół Microsoftu, w tym specjalista ds. wizji komputerowej zatrudniony w Amazon Go, pracował nad podłączeniem kamer do koszyków sklepowych, aby śledzić przedmioty wybierane przez klientów. Badacze przeanalizowali nowe sposoby, w jakie smartfony mogą odgrywać rolę w zakupach. Firma spędziła cztery lata, budując Amazon Go w tajemnicy przed uruchomieniem w 2016 r.

Amazon Go planuje otwarcie kolejnych zautomatyzowanych sklepów w Chicago i San Francisco. Firma poinformowała, że nie zamierza wprowadzać technologii kas do sieci sklepów spożywczych Whole Foods Market, którą nabyła w zeszłym roku.

(Reuters)