Zagranica

WPP rozważa fuzję Young & Rubicam i VML

Nowy CEO Mark Read szykuje się do konsolidacji aktywów reklamowego giganta, by nadążyć za cyfrową rewolucją w branży.

Jeśli pomysł fuzji Young & Rubicam i VML zostałby zrealizowany, na czele nowej firmy, prawdopodobnie o nazwie VMLY&R stanąłby – według nieoficjalnych doniesień – obecny szef VML Jon Cook. Rzecznik WPP odmówił komentarza na temat tych spekulacji. Mark Read zapowiedział wcześniej, że WPP do końca br. przedstawi zaktualizowaną strategię. Uważa on też, że łączenie agencji kreatywnych i digitalowych ma większy sens niż tylko agencji kreatywnych. 

Agencje stanowiące filary WPP w poprzednich dekadach – w tym Young & Rubicam, Ogilvy, J. Walter Thompson i Grey – obecnie rosną wolniej niż spółki WPP zajmujące się digitalem i zakupem mediów. Young & Rubicam, agencja, którą grupa WPP przejęła w 2000 r. za rekordową wówczas kwotę 4,7 mld dol., obsługuje szereg bardzo różnorodnych klientów, w tym m.in. Office Depot i U.S. Navy.

Mówi się też, że Wunderman, spółka WPP mająca duże kompetencje w zakresie nowych technologii i marketingu bezpośredniego, mogłaby współpracować z agencjami z kreatywnymi, dostarczając dane o konsumentach pozwalające na tworzenie bardziej adekwatnych reklam.

Strategia, której szczegóły ma przedstawić Read, zakłada stopniowe uniezależnianie agencji kreatywnych od telewizji i innych tradycyjnych źródeł przychodów przy jednoczesnym wzmacnianiu ich technologicznego know-how i zapewnianiu dostępu do nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja. 

(WSJ)