Kraj

Producenci piwa przyjęli Kodeks Reklamowy Browarów Polskich

Przedstawiciele przemysłu browarniczego podpisali Kodeks Reklamowy Browarów Polskich zawierający standardy oraz procedurę autokontroli działań marketingowych polskiej branży piwnej. - Podpisanie...

Przedstawiciele przemysłu browarniczego podpisali Kodeks Reklamowy Browarów Polskich zawierający standardy oraz procedurę autokontroli działań marketingowych polskiej branży piwnej. – Podpisanie własnego kodeksu jest wynikiem porozumienia i dojrzałości branży w sprawie konieczności prowadzenia i promowania odpowiedzialnych działań marketingowych – powiedział Nico Nusmeier, prezes Związku Browarów Polskich. – Kodeks stanowi rozwinięcie i doprecyzowanie tego, co zapisano w Ustawie o Wychowaniu w Trzeźwości, nie jest wynikiem działań zapobiegających krokom legislacyjnym ani reakcją na tego typu prowadzone działania – powiedziała Danuta Gut, dyrektor zarządu Związku Pracodawców – Browary Polskie. Kodeks ujmuje kwestie standardów reklamy, w szczególności mówi o ochronie osób niepełnoletnich. Sygnatariusze zobowiązują się m.in. do przestrzegania zasady, że reklama nie może być w jakikolwiek sposób skierowana do osób poniżej 18. roku życia. Reklama ma nie zawierać wizerunków osób, które mają mniej niż 25 lat. Reklama nie może wykorzystywać wizerunków osób lub postaci, które w szczególny sposób wpływają na małoletnich, sugerować, że spożywanie piwa jest niezbędne do osiągnięcia dorosłości lub do odnoszenia sukcesów w pracy, jak również w jakiejkolwiek innej dziedzinie społecznej aktywności. Ponadto zobowiązano się, że browary i agencje reklamowe nie będą dokonywać płatności lub innego rodzaju świadczeń za działanie reklamowe skierowane do osób poniżej 18. roku życia i przeznaczone do publicznego rozpowszechniania. Ograniczenia te dotyczą przekazów mających charakter ukrytych reklam (product placement). Ponadto uzgodniono, że reklama nie może wykorzystywać lub promować swobody seksualnej, pokazywać treści seksualnych lub nagości ani sugerować, że konsumpcja piwa może pozytywnie oddziaływać na aktywność seksualną. Na straży przestrzegania wymogów zawartych w kodeksie stoi komisja, której przewodniczy prof. Ryszard Skubisz. W skład komisji wchodzą przedstawiciele każdego browaru, a prawo wyznaczenia swojego członka przysługuje również Telewizji Polskiej SA. Naruszenia ustalonych zasad reklamy będą sankcjonowane przez komisję. Ustanowione sankcje to: wezwanie browaru do zaprzestania prowadzenia reklamy, publikacja przez 6 miesięcy uchwały wraz z uzasadnieniem na stronie internetowej www.browary-polskie.pl, a także publikacja ogłoszenia w dzienniku “Rzeczpospolita”. – W sytuacjach koniecznych niewykluczone jest kierowanie spraw na drogę sądową – powiedział prof. Skubisz. Kodeks podpisały firmy: Browar Belgia, Browar Van Pur, Carlsberg Polska, Grupa Żywiec, Kompania Piwowarska SA, Stowarzyszenie Regionalnych Browarów Polskich oraz Zakłady Piwowarskie “Głubczyce”. Grupa ta reprezentuje ok. 90 proc. producentów piwa w Polsce, stanowi także ok. 90 proc. reklamodawców. Joanna Mikuła, dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, skomentowała wydarzenie następująco: – Szanuję inicjatywę producentów piwa, pytam jednak o jej skuteczność, zawarte w kodeksie sankcje wydają się bowiem dość łagodne. (MKS)