Kraj

SAR opublikował Białą Księgę poświęconą przetargom na produkcję filmów reklamowych

Rekomendowanym modelem przetargowym stał się proces bez wskazania przez klienta reżysera.

SAR i Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki i Zakupów (PSML) opublikowały kolejny rozdział Białej Księgi dobrych praktyk i najlepszych standardów dla obszaru produkcji filmów reklamowych. To efekt dialogu branżowego, w którym uczestniczyli reklamodawcy, agencje i domy produkcyjne. Zamiarem autorów jest polepszenie przejrzystości i poprawa efektywności procesów przetargowych.

Rozdział zawiera przygotowane przez klientów i domy produkcyjne rekomendacje, wskazówki, dwa modele procesów oraz dokumenty przetargowe jako najlepsze standardy uwzględniające interesy, oczekiwania i możliwości obu stron.

W rozdziale znalazły się m.in. źródła wiedzy o rynku produkcji filmów reklamowych, rekomendowany i opcjonalny model przetargu na produkcję filmów reklamowych, minimalny czas w przetargach, wskazówki efektywnej komunikacji w przetargach uwzględniającej jawność uczestników postępowań, równy dostęp do informacji i zasady udzielania informacji zwrotnych, terminy płatności i koszt pieniądza w czasie, rekomendacje co do ochrony własności intelektualnej i praw autorskich w przetargu.

– Polski rynek produkcji filmów reklamowych potrzebował właśnie takiego manuala, który dziś staje się ogólnodostępnym narzędziem. Jako klub zrzeszający największe studia produkcyjne jesteśmy z tego powodu bardzo zadowoleni. Po pierwsze, mamy teraz realną szansę na to, by przetargi w obszarze produkcji filmowej odbywały się w transparentnym i efektywnym trybie, którego beneficjentami są w równym stopniu obie strony. Po drugie, w wyniku ustaleń rekomendowanym modelem przetargowym stał się proces bez wskazania przez klienta reżysera, gdzie wyceniani są proponowani przez producentów twórcy, co niweluje generowanie popytu i umożliwia rzeczywistą optymalizację kosztów produkcji przez domy produkcyjne. Wreszcie, po trzecie, poprzez aktywny udział w procesie powstawania standardów spełniliśmy obietnicę daną rynkowi i naszym członkom. Teraz przyszła pora na działania, dzięki którym standardy nie pozostaną wyłącznie treścią na stronie – mówi Julian Dworak, dyrektor Klubu Producentów Reklamowych SAR.

– Dla części rynku będzie to jedynie opis najlepszych, stosowanych już przez nich praktyk w obszarze produkcji filmów reklamowych. Innym uczestnikom rynku te standardy mogą pomóc uzyskiwać lepsze rezultaty w produkcji – zarówno jakościowe, jak i kosztowe. Mamy przekonanie, że przekazujemy zebraną w jednym miejscu wiedzę i narzędzia, które poprawiają efektywność procesów zakupowych, ich szybkość, transparentność, koszty, nie osłabiając przy tym koncentracji na cenie i jakości kupowanych usług – mówi Małgorzata Olczak, liderka grupy produkcji filmów reklamowych, CEE regional category manager GSK.

SAR i działający w jego strukturze Klub Producentów Reklamowych planują warsztaty edukacyjne i dalsze spotkania z udziałem ekspertów dialogu, których celem będzie upowszechnianie opracowanych materiałów. 

Dotychczas SAR i PSML opublikowały: Białą Księgę Branży Komunikacji Marketingowej (Rozdział Ogólny), Przetarg na PR, Przetarg Eventowy, Przetarg Incentive Travel, Przetarg Full Service. Kolejne publikacje obejmą obszary: media, digital, branding oraz badania marketingowe.