Kraj

Cadbury Wedel może drastycznie ograniczyć wydatki reklamowe, zmienia politykę sprzedażową

Tegoroczne wydatki reklamowe Cadbury Wedel mogą być nawet o kilkadziesięt procent niższe od zakładanych i deklarowanych w mediach na początku...

Tegoroczne wydatki reklamowe Cadbury Wedel mogą być nawet o kilkadziesięt procent niższe od zakładanych i deklarowanych w mediach na początku roku, dowiedzieliśmy się nieoficjalnie. Wydaje się, że potwierdzają to dane cennikowe Expert Monitora zebrane za pięć miesięcy br. Cadbury Wedel wydał w tym czasie na komunikację w TV, prasie, radiu i kinie 21,1 mln zł (z czego 20,5 mln zł na TV, 0,28 mln zł na radio, 0,2 mln zł na kino i 0,1 mln zł na magazyny). Dla porównania w analogicznym okresie ub.r. wydano 40 mln zł, w tym na TV 37,8 mln zł, na magazyny 1,8 mln zł, na kino 0,5 mln zł, a na gazety – 0,3 mln zł. W całym 2004 r. Cadbury Wedel wydał na reklamę mediową 82 mln zł. Decyzja ograniczania budżetu mediowego może być pochodną słabszej sytuacji sprzedażowej, w której znalazła się firma. Wiosną br. na tydzień zatrzymano produkcję w warszawskiej fabryce, a część pracowników wysłano na przymusowe urlopy. Spekuluje się, że jedną z przyczyn niewykonanych planów sprzedaży jest silna konkurencja ze strony tanich brandów i marek typu private labels, a także kłopoty w segmencie “upmarketowym”. Żadnych z tych doniesień nie udało się jednak skonfrontować z przedstawicielami Cadbury Wedel, którzy nie odpowiedzieli na żadne z zadanych im pytań, argumentując odmowę zasadami komunikacji obowiązującymi w grupie Cadbury Schweppes, do której należy Cadbury Wedel. Paweł Szcześniak, regionalny dyrektor sprzedaży Cadbury Wedel w Polsce i w Europie Centralnej, w wypowiedzi udzielonej magazynowi “Detal Dzisiaj” w 2004 r. na temat rynku czekolady powiedział: “W ostatnim okresie w wyniku ograniczenia portfela zakupowego części społeczeństwa dał się zaobserwować wzrost udziałów tanich marek i tzw. marek prywatnych. Niemniej jednak rynek słodyczy to dynamiczny i żywy organizm. Jest na nim miejsce dla wszystkich tych produktów, które trafią w potrzeby i gusty konsumentów. Zmiany na tym rynku będą napędzane przede wszystkim przez zmieniające się preferencje konsumentów i innowacje”. Preferencje konsumentów okazały się jednak inne od zakładanych przez Wedla. Z naszych informacji wynika, że firma już zareagowała na swoją sytuację i wprowadziła nowy plan poprawy sprzedaży. Zdaniem ekspertów śledzących poczynania Wedla firma ma szansę w przyszłym roku być jeszcze silniejsza rynkowo niż w poprzednich latach, ponieważ szybko zdiagnozowała słabości i podjęła decyzje naprawcze. Przypomnijmy jeszcze, że na początku br. po kilku latach pracy ze stanowiska dyr. marketingu Cadbury Wedel odeszła Anna Brzozowska, a w kwietniu br. nowym dyrektorem marketingu firmy została Joanna Ciszewska. Największymi konkurentami Cadbury Wedel w kategorii czekolad są Stollwerck, Kraft Jacobs Suchard i Goplana. Cadbury Wedel współpracuje m.in. z agencjami reklamowymi Saatchi & Saatchi i DDB Warszawa oraz z domem mediowym Zenithmedia. (MKS)