Zagranica

Grab pozyskuje nowe finansowanie

W zeszłym roku firma przejęła w regionie południowo-wschodniej Azji biznes Ubera. Zebrała już od inwestorów łącznie 4,5 mld dol.

Najnowszym inwestorem w firmę, która – tak jak Uber – łączy kierowców i pasażerów za pomocą aplikacji mobilnej, jest japońska Softbank Group. Inwestycja o wartości 1,46 mld dol. została dokonana poprzez spółkę Vision Fund, mającą udziały w najwyżej wycenianych przez rynek firmach technologicznych. Wycena Grab Holdings sięga obecnie 14 mld dol. wobec 11 mld dol. w ub.r., czyniąc spółkę jednym z najbardziej wartościowych start-upów w regionie. 


Innymi inwestorami w bieżącej rundzie są m.in. Toyota, Microsoft, Yamaha i Hyundai. Poprzednio w azjatycki start-up zainwestował też chiński odpowiednik Ubera – Didi Chuxing. Softbank z kolei dokonał wcześniej inwestycji w Ubera, jego rywala w Indiach – Ola (ANI Technologies) oraz Didi.

W ostatnich latach inwestorzy wykazują rosnące zainteresowanie południowo-wschodnią Azją, której 600 mln mieszkańców coraz chętniej korzysta z tanich smartfonów, by dokonywać zakupów online. Grab zainwestuje znaczną część pozyskanych funduszy w Indonezji, największym kraju regionu, w którym jego głównym rywalem jest Go-Jek, wspierany m.in. przez Google. Grab twierdzi, że jego aplikacja ma 138 mln pobrań w ośmiu krajach azjatyckich. Rywal Go-Jek ma 130 mln pobrań w pięciu krajach. Idąc w ślady WeChat, aplikacji należącej do chińskiego Tencent Holdings, Grab myśli o staniu się “superaplikacją”, udostępniającą obok zamawiania przejazdów także usługi finansowe, kurierskie i inne.

(WSJ.com)