M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Apple ruszy z nowymi usługami

Paweł Piasecki | 25 marca 2019, 06:00

Szczegóły poznamy na konferencji zaczynającej się 25 marca o godz. 18 czasu warszawskiego.

Dziś na konferencji w Apple Park w Cupertino w Kalifornii spodziewane jest m.in. ogłoszenie trzech nowych usług: ulepszonej oferty Apple TV agregującej programy telewizyjne i aplikacje oraz nowych serwisów streamingu wideo i skierowanego do czytelników prasy.

O budzącym szczególnie duże emocje serwisie streamingowym wideo wiadomo na razie niewiele. Pewne jest jedyne to, że Apple od miesięcy na dużą skalę skupuje prawa do programów telewizyjnych i filmów. Nowy serwis będzie konkurować na coraz bardziej zatłoczonym rynku streamingu wideo głównie z Netfliksem, ale także z Amazon Prime Video i z Hulu (w ten ostatni będzie inwestować nowy właściciel - Walt Disney, noszący się także z zamiarem uruchomienia własnego serwisu). Mówi się, że Apple będzie również za pośrednictwem nowego serwisu sprzedawać dostęp do oferty programowej Starz i Showtime, uzyskując z tego tytułu solidną prowizję. HBO nie ogłosiło jeszcze, czy chce zostać partnerem Apple w tym przedsięwzięciu, natomiast Netflix już oficjalnie odmówił.

Projekt serwisu abonamentowego skierowanego do czytelników gazet i czasopism - nowej wersji Apple News - budzi zaniepokojenie części wydawców, w tym New York Times Company. Według nieoficjalnych informacji Apple podpisało na razie umowy z około 200 tytułami, które chcą uczestniczyć w projekcie. Z myślą o jego rozwoju firma kupiła w marcu ub.r. płatny serwis Texture (Next Issue Media) udostępniający magazyny za stałą opłatę abonamentową. Najprawdopodobniej zaadaptowana na potrzeby Apple wersja Texture zostanie zintegrowana z istniejącą platformą Apple News, dostępną obecnie w Stanach Zjednoczonych, Kandzie, Australii i Wielkiej Brytanii (dla porównania z Apple Music można korzystać w ponad 100 krajach). Apple chce zabierać 50 proc. z opłaty abonamentowej (mówi się o 10 dol. miesięcznie tak jak w Apple Music), a drugą częścią będą dzielić się wydawcy.

W rozmowie z Reutersem Mark Thompson, CEO New York Times Company, wydawcy największego amerykańskiego dziennika pod względem liczby prenumeratorów, ostrzegł, że dystrybucja przez stronę trzecią może być ryzykowna dla wydawców, którzy ryzykują utratę kontroli nad własnym produktem. "New York Times" nie będzie najprawdopodobniej uczestniczyć w przedsięwzięciu Apple.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , , , , , , , ,