Kraj

GfK prognozuje wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży telefonów komórkowych

Według doniesień instytutu GfK Polonia sprzedaż telefonów komórkowych w Polsce w roku 2004 wyniosła ok. 5 mln sztuk. W porównaniu...

Według doniesień instytutu GfK Polonia sprzedaż telefonów komórkowych w Polsce w roku 2004 wyniosła ok. 5 mln sztuk. W porównaniu z rokiem 2003 zanotowano więc ponad 10-proc. wzrost. Prognozy sprzedaży na rok ubiegły uległy radykalnym zmianom w momencie marcowego debiutu Heyah. Początkowo Polska Telefonia Cyfrowa, a następnie PTK Centertel i Polkomtel zaproponowały bowiem oferty bez telefonów. Niska cena starteru Heyah (20 zł) i idące za nią obniżki cen analogicznych ofert konkurencji sprawiły, iż pre-paidy stały się bardziej opłacalne niż telefony na abonament. Wkrótce operatorzy skorygowali jednak oferty abonamentowe. Dynamiczny wzrost liczby użytkowników pre-paidów spowodował spadek średnich przychodów na klienta, lecz jednocześnie przyczynił się do spadku kosztów jego pozyskania. Na przeszkodzie w dalszej obniżce cen stoi ciągłe zadłużenie operatorów w wysokości ok. 6 mld zł pod koniec 2004 r. Ubiegły rok przyniósł nominalny wzrost penetracji rynku z 45 do blisko 59 proc. Dane te są jednak o tyle niedokładne, iż poszczególni operatorzy odnotowują po kilkaset tysięcy “martwych dusz”, czyli posiadaczy kart SIM niekorzystających przez długi czas z telefonów. Poza tym nie bierze się pod uwagę telefonów wyeksportowanych (około miliona sztuk) głównie na Ukrainę. Należy także brać pod uwagę marketingową wojnę na statystyki w liczbie posiadanych abonentów, co może skłaniać operatorów do ukrywania realnych danych. Realny wskaźnik nasycenia rynku na koniec 2004 r. wyniósł 53-54 proc. Z prognoz GfK wynika, iż w roku bieżącym spodziewać się można dalszego wzrostu rynku telefonii komórkowej rzędu 15-20 proc. Sprzedaż telefonów na poziomie 5 mln sztuk rocznie nie jest zagrożona, przynajmniej do czasu rzeczywistej penetracji rynku w granicach 70 proc. (MS)