Kraj

"Wave X - Remix Culture": Dla Polaków najważniejsze są: najbliżsi, zdrowie i tradycja

Analizując źródła inspiracji Polaków, badanie przeprowadzone przez UM pokazuje, że rodacy najchętniej otwierają się na wpływy ze Stanów Zjednoczonych, z Wielkiej Brytanii, Włoch i Japonii.

“Wave X – Remix Culture” to najnowszy raport przygotowany przez zespół badawczy agencji mediowej UM, należącej do grupy IPG Mediabrands. Badanie ma zasięg globalny i od dziesięciu edycji śledzi trendy związane z rozwojem technologii i dynamiką social mediów. Nowym elementem najnowszego badania “Remix Culture” jest analiza wzajemnych wpływów i inspiracji międzykulturowych. Wave X pokazuje m.in.: jakie kraje są dla nas inspiracją, na które obszary naszego życia wpływają inne kultury.

Wyniki badania potwierdzają, że dla Polaków najważniejszymi atrybutami tożsamości, przez które określają swoją relację ze światem, są: przyjaciele, zdrowie, rodzina i tradycja. Równie ważne są także takie wartości jak: realizowanie własnych pasji, edukacja oraz wiara w znaczenie nauki i rozumu. – Dla Polaków mało istotne okazuje się patrzenie na świat przez pryzmat przekonań politycznych oraz akcentowanie pochodzenia etnicznego. Być może jest to sygnał, że coraz większa grupa rodaków zaczyna akceptować fakt, iż Polska staje się społeczeństwem różnorodnym i wielokulturowym – mówi Anna Niemczyk, senior research specialist w IPG Mediabrands.

Analizując źródła inspiracji Polaków, badanie Wave X pokazuje, że rodacy najchętniej otwierają się na wpływy ze Stanów Zjednoczonych (23 proc.), z Wielkiej Brytanii (15 proc.), Włoch (8 proc.) i Japonii (8 proc.). Niezwykle atrakcyjne dla Polaków są: amerykańskie kino (57 proc.), technologie (51 proc.) i popkultura (47 proc.). W dziedzinie motoryzacji inspiracją są niemieckie (44 proc.) oraz japońskie technologie (21 proc.).

Prawie 70 proc. respondentów z Polski deklaruje otwartość i zainteresowanie treściami (np. muzykę, programy TV) oraz produktami z innych krajów.

W badaniu Wave X tradycyjnie przeanalizowano również obszar social mediów i zapytano respondentów m.in. o ich wiarygodność. Raport pokazuje, że w obecnych czasach użytkownicy internetu są coraz mniej ufni wobec tego, co widzą i czytają w social mediach. Blisko 70 proc. polskich respondentów wierzy, że większość informacji w social mediach to fake newsy. Maleje również zaufanie do Facebooka. – Wyniki badania Wave X pokazują, że dla 43 proc. respondentów z Polski afera Cambridge Analytica miała wpływy na spadek zaufania wobec tej platformy socialmediowej – podkreśla Paweł Orkwiszewski, chief strategy officer w IPG Mediabrands.

Badanie “Wave X – Remix Culture” zostało przeprowadzone w 81 krajach. Łącznie w badaniu wzięło udział 56 tys. aktywnych użytkowników internetu. Polska próba wyniosła ponad 1500 osób. Uczestnicy badania samodzielnie wypełniają ankiety, opracowane według autorskiej metodologii UM.