Kraj

Gazeta.pl z ochroną ABT Shield

Narzędzie, stworzone przez firmę Edge NPD, ma ograniczyć rozpowszechnianie wprowadzających w błąd informacji, a także negatywny wpływ botów i trolli na doświadczenie czytelników i skuteczność kampanii reklamowych.

Gazeta.pl z ochroną ABT Shield
ABT Shield to wykorzystujące sztuczną inteligencję narzędzie oferowane wydawcom, reklamodawcom i organizacjom non-profit. Produkt  powstał dzięki finansowaniu w ramach programu Google DNI Fund. Został zaprojektowany we współpracy z wydawcami, reklamodawcami, środowiskiem akademickim i think tankami. Zespół portalu Gazeta.pl brał udział w rozwijaniu i testowaniu skuteczności rozwiązania w wybranych serwisach. Wkrótce ma ono także zostać wdrożone przez serwis wyborcza.pl dla ruchu niesubskrypcyjnego. Projekt wdrożenia ABT Shield w serwisach internetowych Agory jest prowadzony w porozumieniu ze Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR.

– Jako największy wydawca subskrypcyjny w Polsce i 15. na świecie promujemy wszelkie rozwiązania wspierające prawdziwe czytelnictwo i realny kontakt z reklamą, a nie botami. Za pomocą ABT Shield będziemy monitorować ruch niesubskrypcyjny, czyli użytkowników korzystających z naszych serwisów spoza paywalla – mówi Joanna Mosiej-Sitek, zastępczyni wydawcy “Gazety Wyborczej”.

Z badań Edge NPD wynika, że boty generują ponad 50 proc. ruchu online i kupują – przykładowo – ok. 40 proc. biletów na wydarzenia muzyczne i sportowe, by potem odsprzedawać je nawet za podwójną cenę. Na Twitterze co miesiąc usuwanych jest 750 tys. kont tworzonych przez tzw. impersonators podszywających się pod cudzą tożsamość. Oszustwa dotyczące CPM (kosztu tysiąca wyświetleń) w wielu przypadkach przekraczają 50 proc. budżetu reklamowego.

Edge NPD to spółka technologiczna działająca głównie w obszarze retailu i e-commerce, założona w 2013 r. Ma wśród klientów potentatów FMCG, w tym m.in. P&G, Unilever, Coca-Cola i Danone. Twórcą i dyrektorem zarządzającym firmy jest Dobromir Ciaś, który przed założeniem Edge NPD pracował przez 14 lat w Millward Brown (obecnie Kantar).