Loyalty Partner Polska, operator multipartnerskiego programu lojalnościowego Payback, podzielił się wynikami przeprowadzonego na potrzeby programu badania “Payback Opinion Poll”.
Okazuje się, że Polacy zakupy robią często – 29% kupuje prawie codziennie, a ponad połowa zakupy spożywcze robi kilka razy w tygodniu. Częstotliwość wpływa na czas zakupów i wartość koszyka. Czterech na pięciu Polaków wszystkie potrzebne rzeczy jest w stanie kupić w niespełna godzinę. Blisko połowa badanych deklaruje, że jednorazowo wydaje od 100 do 200 zł, a jedna trzecia od 200 do 500 zł. Tylko 3% badanych przekracza granicę 500 zł.
Co trzeci konsument zaopatruje się głównie w sklepie osiedlowym, jednak większość jako ulubione miejsce zakupów wskazuje większe sklepy – 80% super- i hipermarkety, a 45% dyskonty. Oprócz żywności kupują tam m.in. produkty chemiczne i kosmetyki, artykuły gospodarstwa domowego, odzież, artykuły papiernicze oraz sprzęt RTV i AGD.
Badanie pokazuje przy tym, że pewna grupa klientów zdecydowanie unika zakupu określonych produktów w sieciach handlowych. Dotyczy to szczególnie rzeczy dobieranych do indywidualnego stylu i gustu, np. ubrań. Podobnie wygląda sytuacja z niektórymi produktami spożywczymi, w przypadku których liczy się przede wszystkim sprawdzony, lokalny dostawca i świeżość. Taką kategorią jest pieczywo, które 28% badanych kupuje w piekarniach.
Wśród czynników wpływających na wybory przy półce wciąż najważniejsza jest cena – tak zadeklarowało trzy czwarte ankietowanych. Połowa twierdzi, że zwraca uwagę na promocje. 14% badanych szczególną wagę przywiązuje do dostępności polskich produktów.
Powyższe badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach programu Payback w dniach 3-9 kwietnia 2019 r. metodą ankiety online na grupie 512 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadała strukturze demograficznej kraju.