M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Wavemaker: 15 mln Polaków ogląda seriale w sieci

Maciej Florek | 26 lipca 2019, 06:00

Binge-watching jest szczególnie rozpowszechniony w młodym pokoleniu - dwie z trzech osób w wieku od 16 do 24 lat oglądają przynajmniej po trzy odcinki za jednym razem.

64% internautów w wieku 16+ (ponad 15 mln widzów) ogląda w sieci seriale, pokazuje czwarta edycja VideoTrack, badania agencji Wavemaker. Nieco częściej kobiety (to nowość, bo wcześniej w strukturze widzów seriali w sieci przeważali mężczyźni) i przede wszystkim osoby młode – z segmentu 16-34 lata.

Niemal co drugi odbiorca seriali (45%) standardowo sięga po więcej niż dwa odcinki za jednym posiedzeniem. Binge-watching jest szczególnie rozpowszechniony w młodym pokoleniu – wśród 16-24-latków dwie trzecie ogląda przynajmniej po trzy odcinki za jednym razem. Polacy najbardziej cenią amerykańskie seriale, ale w rankingu ich wskazań awansowały także polskie produkcje – w 2016 r. wskazywane przez 36% badanych, a trzy lata później przez blisko 43% internetowych widzów.

Niewykluczone, że ten awans wiąże się z wysypem polskich seriali premium w 2018 r., wśród których część premiery miała w serwisach SVoD (jak "Rojst” czy "1983"). Wavemaker zbadał popularność seriali z listy m.in. 20 produkcji wskazywanych przez międzynarodową firmę badawczą Parrot Analytics jako najpopularniejsze w polskim internecie w 2018 r. Dane z badania pozwalają stwierdzić, że zbudowały one kilkumilionowe publiczności w
Polsce (mowa tu o widzach wszystkich, a nie tylko ostatnich sezonów tych produkcji). Do ścisłego topu, obok wielkich międzynarodowych produkcji jak "Gra o tron", "Wikingowie" czy "The Walking Dead", dostały się "Kobiety mafii" Patryka Vegi (należy tu jednak pamiętać, że serial był rozwinięciem kasowej produkcji kinowej).

Specyfiką polskiej widowni pozostaje przywiązanie do lektora – 7 na 10 widzów twierdzi, że z lektorem najlepiej ogląda się im seriale zagraniczne, a tylko co czwarty stawia na napisy. W tym wymiarze także widać wyraźną różnicę w upodobaniach najmłodszej grupy widzów – wśród 16-24-latków fani lektora są tylko w nieznacznej większości wobec zwolenników napisów.

Najmłodsi badani wbrew powtarzanym często opiniom o upodobaniu przez nich krótkich form wideo nie różnią się od pozostałych grup widzów seriali w kwestii pożądanej długości odcinków seriali. 40% ogółu badanych stawia na czas trwania od pół godziny do trzech kwadransów, niespełna jedna trzecia woli krótsze formaty.

W percepcji polskich e-widzów to Netflix i HBO są dziś dostarczycielami najwyższej jakości seriali. Netflix, który wysforował się na szczyt rankingu, zbudował w Polsce tę pozycję w trzy lata. W badaniu VideoTrack Wavemaker z 2016 r. Netflix wskazywało tylko kilka procent badanych.

Badanie VideoTrack agencja Wavemaker realizowała w kwietniu 2019 r. na próbie 1,5 tys. polskich internautów metodą CAWI.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , ,