M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

UOKiK chce poznać sposoby wynagradzania domów mediowych

Maciej Florek | 26 sierpnia 2019, 06:00

Agencje mają obowiązek odpowiedzieć na pismo urzędu.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił się do domów mediowych z prośbą o ujawnienie ich portfolio klientów, sposobów wynagradzania, w tym AVB (agency volume bonus). - Pytania rozesłaliśmy w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego, w którym badamy rynek reklamy. W jego ramach pytamy o zasady współpracy i sposoby rozliczania pomiędzy kontrahentami. Część pytań jest weryfikacją sygnałów, które otrzymaliśmy z rynku - dlatego  dotyczą różnych kwestii, np. umów  z pięcioma największymi kontrahentami, sposobów wynagradzania itp. Jednocześnie informuję, że prowadzone postępowanie jest wyjaśniającym, co oznacza że badany jest rynek, a nie konkretny jego uczestnik. Rozesłane w ciągu ostatnich dwóch tygodni ankiety do domów mediowych są częścią dużej analizy rynku, którą prowadzimy już od kilkunastu miesięcy. Na tym etapie tyle możemy powiedzieć - przekazała nam Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

Przedstawiciele domów mediowych nie chcieli oficjalnie komentować tej sprawy. - Temat oczywiście tradycyjnie budzi emocje i może być przyczynkiem do dyskusji o rzekomej nieprzejrzystości rozliczeń między agencjami a klientami. Ale wystarczy przyjrzeć się inicjatywie Białej Księgi i ujętej tam kwestii wynagrodzeń, by wiedzieć, że większość agencji naprawdę nie ma tu nic do ukrycia i dąży do transparentności. M.in. po to, by uciąć antagonizujące marketerów i agencje spekulacje. Interesujące jest tło inicjatywy UOKiK, która pojawia się akurat w momencie dyskusji o domu mediowym dla państwowych spółek - komentuje nasze anonimowe źródło.

Zapytanie z UOKiK wyszło tuż przed długim weekendem sierpniowym, a agencje na odpowiedź mają dwa tygodnie. W tej sprawie odbyło się również spotkanie w SAR. Jak twierdzi Paweł Tyszkiewicz z SAR, domy mediowe, do których trafiło to zapytanie mają obowiązek prawny na nie odpowiedzieć. Poufne dane z umów z klientami muszą być opatrzone odpowiednim dopiskiem. 

Czytaj więcej na temat: , ,