M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Eurocash z mocnymi wynikami po dwóch kwartałach

Joanna Niewiadomska | 29 sierpnia 2019, 06:00

Stabilnie rozwijającemu się segmentowi hurtowemu towarzyszy bardzo dynamicznie rozwijający się detal i nowe projekty.

Grupa Eurocash ogłosiła wyniki finansowe za pierwsze półrocze br. Skonsolidowana sprzedaż wyniosła po sześciu miesiącach 2019 r. 11,92 mld zł, co oznacza wzrost o prawie 11% rok do roku. Wynik EBITDA był o 2% wyższy niż rok wcześniej, zysk netto - mimo że na plusie (7 mln zł), był jednak niższy niż po pierwszym półroczu 2018 r. (18 mln zł). 

Segment hurtowy poprawił sprzedaż o 5% rok do roku, wypracowując obroty na poziomie 9 mld zł. EBITDA wzrósł w tym segmencie o 14% w porównaniu z pierwszą połową 2018 r. –  Motorem wzrostu była sprzedaż wyrobów tytoniowych, która w pierwszym półroczu br. wzrosła o ponad 10%. Bardzo dobre wyniki sprzedaży osiągnęliśmy również w formacie aktywnej dystrybucji do naszych franczyzobiorców, gdzie zanotowaliśmy wzrost o ponad 11% rok do roku - wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash. Spadek odnotowano  jedynie w dystrybucji alkoholi, co związane miało być ze zmianą strategii tego biznesu oraz z prowadzoną obecnie integracją Eurocash Alkohole z Eurocash Dystrybucja, która docelowo przełożyć się ma na dalszy wzrost efektywności segmentu hurtowego. Sprzedaż realizowana przez sieć hurtowni Eurocash Cash & Carry wzrosła w pierwszym półroczu br. o 2% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej.  

Akwizycje (180 supermarketów Mila i 25 sklepów Lewiatan) i wzrost organiczny wpłynęły natomiast wyraźnie na wyniki segmentu detalicznego. Jego obroty w pierwszym półroczu zwiększyły się o prawie 36% rok do roku,  do 2,83 mld zł. – Akwizycje dołożyły do sprzedaży Grupy Eurocash w pierwszej połowie tego roku ponad 620 mln zł – podkreślił Jacek Owczarek. W ujęciu LFL, wzrost sprzedaży detalicznej realizowanej przez sklepy Delikatesy Centrum wyniósł 3,4%. 

Rozwijana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec czerwca 2019 r. obejmowała łącznie 1560 placówek, w tym 996 sklepów franczyzowych i 554 sklepy własne. Na przełomie trzeciego i czwartego kwartału firma zamierza zakończyć remodeling przejętych sklepów Mila, a zmiana szyldu na Delikatesy Centrum (na sklepach Eko i Mila) nastąpić ma w kolejnym kroku i zwieńczyć proces integracji. Wynik EBITDA segmentu Detal  był o 5% wyższy niż przed rokiem.

W drugim kwartale tego roku Grupa Eurocash kontynuowała rozwój Projektów, tj. innowacyjnych formatów detalicznych, takich jak Duży Ben, ABC na Kołach oraz Kontigo. W omawianym okresie istotnie przyspieszyła ekspansja sieci marketów alkoholowych Duży Ben, która na koniec czerwca br. obejmowała już 50 sklepów.

Eurocash rozwija też systematycznie nowe projekty. Sprzedaż towarów realizowana przez segment Projekty (Duży Ben, Kontigo, ABC na Kołach) w pierwszym półroczu br. wyniosła 39 mln zł, czyli o 63% więcej niż rok wcześniej. Sprzedaż samej sieci Duży Ben w ujęciu LFL w pierwszej połowie tego roku wzrosła o blisko 21%, w związku z czym firma postanowiła przyspieszyć jej ekspansję, aby jak najszybciej osiągnąć odpowiednią skalę i próg rentowności. 

Czytaj więcej na temat: