Kraj

Wavemaker: W serwisach VoD wysoki clutter

Ale irytacja reklamą wciąż mniejsza niż w telewizji.

Kino, YouTube, serwisy VoD, telewizja – tak wygląda ranking mediów wideo pod względem akceptacji dla reklam wśród ich odbiorców, pokazuje VideoTrack IV, badanie agencji Wavemaker. Clutter w serwisach VoD głównych nadawców zbliża się do telewizyjnego. Widoczność reklam w VoD wciąż jest wysoka, ale płatne serwisy wideo nabierają rozpędu m.in. dzięki wyłączeniu reklam.

Ok. 15% sięgało w lipcu wypełnienie reklamowe serwisów VoD największych polskich nadawców, pokazuje wyliczenie Wavemakera. Oznacza to, że Player (TVN), Ipla (Polsat) i serwis VoD TVP emitowały średnio 9 minut na godzinę w miesiącu o tradycyjnie mniejszym obłożeniu reklamowym.

Clutter w VoD utrzymuje się na poziomie bliskim już telewizyjnego – w lipcu na głównych antenach nadawców komercyjnych wypełnienie reklamami oscylowało wokół 100% limitu (12 minut na godzinę). W TVP1 i TVP2, z uwagi na ograniczenia obowiązujące publicznego nadawcę, było nieco niższe.

Wavemaker: W serwisach VoD wysoki clutter

Clutter w VoD, który nasilał się w ostatnich latach, wraz ze wzrostem zainteresowania marketerów e-wideo, wpłynął na postawy widzów internetowych względem reklam. Poziom irytacji reklamą w serwisach VoD jest wprawdzie zbliżony do wyników z poprzednich fal badania VideoTack, jednak coraz więcej e-widzów korzysta z płatnych serwisów wideo, a ich wybór często podyktowany niechęcią do reklam. Z 43 w 2017 r. do 47% w tym roku wzrósł odsetek klientów płatnych serwisów, którzy twierdzą, że wybierają je właśnie przez wzgląd na nieobecność reklam.

Wavemaker: W serwisach VoD wysoki clutter

Viewability (znajdowanie się w polu widzenia) reklam w serwisach głównych nadawców, jest jednak wciąż wysokie. Dane Gemius AdReal pokazują, że oglądane na desktopach serwisy VoD głównych nadawców osiągają dobre statystyki widoczności reklam (prezentowane dane dotyczą również lipca 2019 r.). Najwyższą spośród nich – serwis VoD TVP, który zgodnie z wyliczeniem Wavemakera w lipcu miał znacznie niższe obłożenie reklamami niż jego komercyjni konkurenci.

Wavemaker: W serwisach VoD wysoki clutter