Zagranica

Firmy motoryzacyjne coraz mocniej zachęcają klientów promocjami w salonach

Firmy motoryzacyjne przeznaczają coraz więcej pieniędzy na akcje promocyjne w salonach dealerskich. Najwięcej na akcje promocyjne w przeliczeniu na jeden...

Firmy motoryzacyjne przeznaczają coraz więcej pieniędzy na akcje promocyjne w salonach dealerskich. Najwięcej na akcje promocyjne w przeliczeniu na jeden samochód przeznacza się w Niemczech oraz Hiszpanii – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę TNS, które obejmowały sześć krajów europejskich (Niemcy, Włochy, Hiszpania, Francja, Wielka Brytania oraz Portugalia). Firmy motoryzacyjne na Starym Kontynencie wydały na promocje średnio 1,1 tys. euro na każde auto osobowe, które zostało sprzedane w ubiegłym roku. Oznacza to wzrost w porównaniu z 2003 r. o 10 proc. W sumie wydatki na ten cel przekroczyły w wyżej wymienionych krajach 12 mld euro. Autorzy raportu podkreślają m.in. rosnącą różnorodność i bogactwo ofert promocyjnych dostępnych w poszczególnych krajach. Wielu producentów kojarzonych z segmentami niszowymi lub autami luksusowymi zazwyczaj unikało do tej pory w swojej strategii marketingowej stosowania promocji sprzedaży. Teraz jednak promocje zaczynają być stosowane przez wszystkich graczy na rynku, chociaż oferta dostosowana jest do potrzeb konkretnego klienta, obejmując m.in. atrakcyjne warunki leasingu, zaawansowane rozwiązania technologiczne dostępne bez dopłaty etc. Zdaniem ekspertów z TNS praktyki te zakorzeniły się w zachowaniu konsumentów do tego stopnia, że klient raczej nie zdecyduje się teraz na zakup wybranego auta, jeśli nie będzie miał możliwości wynegocjowania od dealera lub sprzedawcy jakiejś zniżki, darmowego wyposażenia lub innej zachęty. Obecnie prawie nie zdarza się sytuacja, aby klient kupował samochód – wszystko jedno jakiej klasy – w cenie katalogowej, nie skorzystawszy z jakiejś promocji. (Samar)