Kraj

Facebook rozszerza program weryfikacji informacji w Polsce

Strony i domeny, które weryfikator uzna za tworzące fałszywe treści, zostaną pozbawione możliwości korzystania z narzędzi reklamowych i monetyzacyjnych w Facebooku.

Facebook ogłosił rozszerzenie programu weryfikacji informacji w Polsce we współpracy ze stowarzyszeniem Demagog – organizacją non-profit stawiającą sobie za cel poprawę jakości debaty publicznej poprzez dostarczanie obywatelom bezstronnej i wiarygodnej informacji. Demagog posiada certyfikat International Fact-Checking Network i zacznie oceniać rzetelność treści w Facebooku, począwszy od tego miesiąca.

Gdy weryfikator informacji oceni treść jako fałszywą, Facebook pokaże ją niżej w Aktualnościach, znacznie zmniejszając jej zasięg. Zapobiega to rozprzestrzenianiu się oszustw i zmniejsza liczbę osób, które je widzą. Zasięg stron i domen, które notorycznie udostępniają fałszywe wiadomości, także zostanie zmniejszony. Zostaną one również pozbawione możliwości korzystania z narzędzi reklamowych i monetyzacyjnych w Facebooku. Pomaga to ograniczyć rozpowszechnianie fałszywych wiadomości motywowanych finansowo.

Program jest elementem trzyczęściowego podejścia Facebooka do podnoszenia jakości i autentyczności treści wyświetlanych w Aktualnościach. W ramach tej strategii Facebook usuwa konta i treści, które naruszają jego standardy społeczności lub zasady dotyczące reklam, zmniejsza zasięg fałszywych wiadomości i nieautentycznych treści, takich jak clickbait oraz informuje ludzi, oferując dodatkowy kontekst dla postów, które widzą.

Obecnie w programie weryfikacji informacji Facebooka uczestniczy 52 zewnętrznych partnerów na całym świecie, którzy sprawdzają prawdziwość treści w 42 językach. W Polsce od kwietnia tego roku weryfikacją treści zajmuje się również Agence France Presse.