Kraj

Zenith: Czas oglądania treści wideo osiągnie w Polsce w 2021 r. 70 minut dziennie

Prognoza zakłada jednocześnie, że światowy rynek reklamy TV skurczy się ze 183 mld dol. obecnie do 180 mld dol.

Agencja mediowa Zenith prognozuje, że w 2021 r. średnia czasu poświęconego na konsumpcję kontentu wideo w internecie osiągnie w Polsce średnio 70 minut dziennie. To wciąż istotnie mniej niż przewidywane statystyki światowe, gdzie przeciętny konsument będzie w 2021 r. oglądał treści wideo online średnio przez 25 dni w roku (100 minut dziennie). To dane z piątej edycji raportu “Online Video Forecasts”. – Szacujemy, że reklamodawcy przeznaczą na reklamę wideo online ponad 175 mln dol., czyli o 58% więcej względem roku 2018. Wzrost wydatków na reklamę mobile wideo będzie jeszcze wyższy – według naszych estymacji dynamika wzrostu przekroczy 90%, a łączne budżety – ponad 60 mln dol. – powiedziała Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.

Według szacunków Zenith globalne wydatki na reklamę online wideo do 2021 r. będą rosły średnio o 18% rocznie, przy wzroście całego rynku reklamy online na poziomie 10% rok do roku. Oznacza to wzrost z 45 mld dol. w tym roku, do 61 mld dol. w 2021 w samej tylko kategorii online wideo. Prognoza zakłada jednocześnie, że światowy rynek reklamy TV skurczy się ze 183 mld dol. obecnie, do 180 mld dol. i nadal będzie spadał. Tym samym wartość rynku reklamy online wideo na świecie przekroczy w 2021 r. 1/3 wartości rynku reklamy telewizyjnej.

Obecnie pod względem wydatków na reklamę w kategorii wideo dominują treści out-stream. Przykładowo w Wielkiej Brytanii stanowiły one w 2018 r. 57% budżetów przeznaczanych na promocję wideo. Są to formaty odtwarzane w witrynach partnerów i aplikacjach na mobile jako bannery (przeglądarki mobilne) lub jako bannery, reklamy pełnoekranowe, reklamy in-feed, natywne, w trybie pionowym i pełnoekranowym (aplikacje, tj. Facebook czy Instagram). Reklamy typu out-stream cieszą się szczególną popularnością wśród klientów z uwagi na to, że są płatne dopiero wtedy, gdy więcej niż połowa reklamy jest widoczna na ekranie przez co najmniej dwie sekundy.

To piąta edycja raportu “Online Video Forecasts”, publikowanego corocznie przez Zenith. Raport zawiera dane historyczne, prognozy konsumpcji online video i wartości wydatków na reklamę online wideo oraz komentarze dotyczące kierunków rozwoju poszczególnych rynków ujętych w raporcie, przygotowane przez lokalnych ekspertów. Tegoroczna edycja zawiera dane z 51 rynków, w tym z Polski. W raporcie Zenith definicja online wideo obejmuje
wszystkie treści treści wideo oglądane w internecie, serwisy subskrybowane jak Netflix, platformy udostępniania video tj. Hulu, serwisy służące do dzielenia się filmami typu YouTube oraz materiały wideo publikowane w serwisach społecznościowych.