Kraj

Aldi: Polacy robią drobne zakupy kilka razy dziennie

Coraz częściej o wyborze sklepu decyduje konkretny produkt lub promocja.

Sieć dyskontów Aldi  przeprowadziła badania zachowań konsumentów. Wynika z nich, że zwyczaje zakupowe Polaków zmieniają się – konsumenci kupują częściej, ale mniej niż kiedyś. Okazuje się także, że nierzadko  konkretny produkt decyduje o wyborze sklepu, bo “podstawowe zakupy można zrobić wszędzie”.

Badanie wskazuje, że w tygodniu Polacy odwiedzają swój ulubiony sklep nawet kilka razy dziennie. Zakupy ulegają rozdrobnieniu, od małych śniadaniowych, przez obiadowe, po małe przekąski – zachcianki. W weekend konsumenci zwykle uzupełniają domowy asortyment o produkty podstawowe i te “cięższe” (napoje). Aldi podkreśla też, że  widoczny jest zanik podziału sklepów na sklepy osiedlowe, dyskonty, supermarkety i hipermarkety. Jeszcze parę lat temu podział rynku przebiegał pod kątem wielkości sklepu i statusu – klienci rozróżniali super i hipermarkety oraz mniejsze sklepy osiedlowe i dyskonty. Dziś sklepy dzieli się ze względu na bliskość oraz typ promocji. Konsumenci coraz rzadziej, zdaniem sieci Aldi, planują zakupy, wobec czego od sklepów oczekują inspiracji, dlatego dużą popularnością cieszą się akcje tematyczne. Całe zakupy i wybór sklepów są skłonni podporządkować atrakcyjnej promocji, wypatrzonej w serwisie Blix lub gazetce promocyjnej.

Wyniki badań powstały podczas pracy nad opracowaniem i wdrożeniem nowej strategii komunikacji marki Aldi. Na zlecenie sieci przeprowadzono badania jakościowe i ilościowe, pogłębione wywiady z konsumentami, badania fokusowe i etnograficzne (Instytuty zaangażowane: InsightShot oraz IQS).

Wdrożenie nowej komunikacji, za której koncepcję odpowiada agencja Scholz & Friends, sieć rozpoczęła od działań wizerunkowych. Wykorzystane nośniki reklamowe obejmują billboardy, spoty radiowe, reklamy prasowe i internetowe.