Kraj

Orlen będzie kupował media reklamowe wspólnie w Polsce, Niemczech, Czechach i na Słowacji

Rebranding zagranicznych stacji koncernu oraz docelowo ujednolicenie komunikacji na wszystkich czterech rynkach.

Orlen będzie kupował media reklamowe wspólnie w Polsce, Niemczech, Czechach i na Słowacji
PKN Orlen, największy krajowy koncern naftowy, wprowadzi markę Orlen w Niemczech, Czechach i na Słowacji. Zacznie od rebrandingu posiadanych tam stacji paliwowych, ale celem jest też ujednolicenie komunikacji marketingowej i reklamowej, w której istotną rolę ma odgrywać dalsze zaangażowanie w Formułę 1.

– Podjęliśmy strategiczną decyzję, że będziemy budować jedną międzynarodową markę Orlen na wszystkich rynkach, gdzie prowadzimy działalność lub sprzedawane są nasze produkty – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. – Już dziś jesteśmy największą firmą w tej części Europy i najcenniejszą polską marką wycenianą na 4,7 mld zł, ale bez spójnego wizerunku nie wykorzystujemy w pełni naszego potencjału. Będzie to proces, który rozłożymy na lata. Nie przewidujemy rewolucji, dlatego na tym etapie nie likwidujemy bliskich klientowi marek lokalnych w Czechach, na Słowacji i w Niemczech, ale łączymy je z logotypem Grupy Orlen. Pozwoli to zbudować rozpoznawalność naszej marki na tych rynkach. Docelowy rebranding pozwoli nam uzyskać synergie w obszarze komunikacji i marketingu.

Jeszcze w tym roku na czeskich, niemieckich i słowackich stacjach koncernu pojawi się marka Orlen, która będzie widniała obok lokalnych marek Benzina i Star.

W Czechach Orlen jest właścicielem Unipetrolu, ma tam 413 stacji paliw Benzina i 24-proc. udział w rynku. W br. Orlen rozpoczął budowę sieci detalicznej na Słowacji, wprowadzając tam tę właśnie markę (a de facto przywracając ją po 15 latach przerwy, po rozpadzie Czechosłowacji). Ma tam dopiero kilkanaście obiektów (a działa tam 900 stacji, z których blisko połowa należy do trzech największych sieci), ale w ciągu 2-3 lat chce stać się jednym z kluczowych graczy. W Niemczech Orlen ma 580 stacji Star, co daje mu kilkuprocentowy udział w rynku detalicznym. W Polsce Orlen ma 1,8 tys. stacji. Lotos ma ich niespełna 500, a w całym kraju działa 7,7 tys. stacji paliwowych.

W ramach wdrażania strategii cobrandingu koncern planuje m.in. wspólny zakup powierzchni reklamowych dla wszystkich krajów, wspólne zakupy nagród w konkursach i promocjach, a także wzmocnienie komunikacji korporacyjnej na rynkach zagranicznych.

Planowaniem i zakupem mediów dla Orlenu zajmuje się dom mediowy Starcom, a kreatywnie pracuje dla niego agencja reklamowa Red8 Advertising. W Polsce na reklamy w mediach Orlen wydał w ub.r. 108 mln zł (dane: Kantar Media). Na nagrody w tegorocznej, największej w swej historii, loterii konsumenckiej przeznaczył 56,6 mln zł. Ok. 50 mln zł rocznie koncern przeznaczył na sponsoring zespołu w wyścigach Formuły 1, w którym jeździ jedyny polski kierowca Robert Kubica. Zawodnik zapowiedział, że w przyszłym roku zamierza zmienić zespół. Orlen także zapowiedział, że kończy współpracę z dotychczasowym zespołem Kubicy, ale zamierza pozostać obecny w wyścigach F1.

Przypomnijmy, że Orlen, wyceniany na 43,5 mld zł, stara się o przejęcie swojego jedynego krajowego konkurenta – Grupy Lotos, wycenianej na 17,2 mld zł. Zgodę na tę fuzję musi wyrazić Komisja Europejska.