Kraj

Facebook: w tym roku Black Friday wypada bardzo późno

W 2018 r. wartość zakupów w Black Friday w Polsce była o 6 proc. wyższa niż rok wcześniej.

 Tylko w dniach 1-8 listopada 2018 r. na całym świecie blisko 19 mln osób weszło na Facebooku w niemal 40 mln interakcji związanych z zakupami świątecznymi. Jednak szczyt zakupowy przypada na koniec listopada, tzw. Black Week  mówili eksperci Facebooka w trakcie warsztatu świątecznego Boost with Facebook kierowanego do małych i średnich przedsiębiorców, dodając, że w ubiegłym roku, w poniedziałek 3 grudnia konsumenci zadeklarowali, że mają za sobą już 50 proc. planowanych świątecznych zakupów.

Najpopularniejszym dniem na zakupy w sezonie przedświątecznym jest Black Friday, który w tym roku przypada na 29 listopada, czyli o tydzień później niż rok temu, przez co czas pozostały do świąt będzie krótszy. Według specjalistów Facebooka to, że dla wielu osób zbiegnie się on z ostatnią wypłatą przed Bożym Narodzeniem, wskazuje, że w tym roku możemy mieć do czynienia ze szczególnie intensywnym Czarnym Piątkiem. Facebook IQ zidentyfikował kilka światowych trendów, które mogą być w tym aspekcie istotne. 

Przede wszystkim klienci w sezonie świątecznym kupują więcej i wcześniej  w 2018 r. 43 proc. kupujących (35 proc. w Polsce) zaczęło świąteczne zakupy w listopadzie lub wcześniej. Dynamicznie przy tym rośnie liczba kupujących za pośrednictwem smartfonów  w odniesieniu do 2017 r. liczba mobilnych konsumentów wzrosła w 2018 r. o 38 proc. 

Klienci nie tolerują złych doświadczeń zakupowych  70 proc. konsumentów twierdzi, że dzięki rozwiązaniom technologicznym mogą łatwiej niż dotychczas zmieniać sprzedawców na innych. W 2018 r. 83 proc. osób robiących zakupy świąteczne w Polsce przyznało, że czas dostawy miał dla nich znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych.

Oglądanie wystaw sklepowych odbywa się teraz w mediach społecznościowych  69 proc. osób uważa, że relacje na Facebooku i Instagramie to doskonały sposób odkrywania i poznawania nowych produktów i usług, a 62 proc. osób bardziej zainteresowało się marką lub produktem po zobaczeniu relacji. Klienci wciąż robią zakupy w sklepach stacjonarnych w sezonie świątecznym.

W sezonie 2018 w porównaniu z sezonem 2017 w ujęciu globalnym wartość zakupów w Black Friday i Cyber Monday wzrosła odpowiednio o 9 i 15 proc., w Polsce odpowiednio o 6 i 29 proc.