M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

GroupM przewiduje spowolnienie na globalnym rynku reklamowym

Paweł Piasecki | 10 grudnia 2019, 06:00

Według prognozy wartość tego rynku w 2020 r. wyniesie 628 miliardów dolarów.

Przy uwzględnieniu szerszej definicji obejmującej także wydatki na direct mail i katalogi wartość globalnego rynku reklamowego w przyszłym roku może - według GroupM - sięgnąć 700 mld dol.

Wzrost globalnego rynku (z wyłączeniem reklamy politycznej w Stanach Zjednoczonych) wyniósł w ubiegłym roku 5,7 proc. bez uwzględnienia różnić kursowych, co oznaczało trzeci rok wzrostów powyżej 5 proc. W raporcie "This Year Next Year: Global Media Forecasts" GroupM prognozuje jednak spadek tempa wzrostu w 2019 r. do 4,8 proc., a w kolejnych latach odpowiednio do 3,9 proc. i 3,1 proc. Do 2024 r. ma się utrzymywać w przedziale 3-4 proc.

W raporcie podkreślono, że marki głównie internetowe takie jak Alibaba, Alphabet, Amazon, Booking.com, eBay, Facebook, IAC, JD.com, Netflix i Uber przyczyniają się w znacznej mierze do wzrostu wartości rynku reklamowego. Każda z tych marek wydaje obecnie na reklamę ponad 1 miliard dol., a łącznie w 2018 r. wydały 36 mld dol., co oznacza wzrost o jedną czwartą w porównaniu z  2017 r., a w 2019 r. prognozowany jest analogiczny wzrost. 

Internet jest bezsprzecznie najważniejszym medium reklamowym w skali globalnej, dając prognozowane przychody w kwocie 294 mld. dol. w 2019 r. i 326 mld dol. w 2020 r. Natomiast przychody z reklamy telewizyjnej mają spaść w 2019 r. o 3,6 proc. bez uwzględnienia reklam politycznych w Stanach Zjednoczonych (a o 5,5 proc. przy uwzględnieniu ich). Spadki dotkną także rynku reklamy zewnętrznej, sektora, z którego globalne przychody w 2019 r. szacowane są na 39 mld dol. Tempo wzrostu +5,3 proc. w 2018 ma spaść do +1,8% w br., a w 2020 r. wyniesie +2,5 proc.

Na polskim rynku tempo wzrostu wynoszące w ub. r. 9,9 proc. ma spaść do 2,1 proc. w br., a 0,5 proc. w 2020 r., po czym wzrośnie do 3,5 proc. w 2021 r. - prognozuje GroupM. Szczególnie silnie spadki odczują telewizja (+11 proc. w 2018 r., +1,8 proc. w 2019 r. i -4,6 proc. w 2020 r.) i prasa (spadki powyżej 10 proc. zarówno w 2019 r., jak i 2020 r.). Podobnie jak w skali globalnej tempo wzrostu polskiego rynku reklamowego ma się ustabilizować na poziomie ok. 4 proc. w latach 2022-2024.

 

Czytaj więcej na temat: , , ,