M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Symetria UX: Tylko 34% Polaków słyszało o chatbotach

Joanna Niewiadomska | 7 stycznia 2020, 06:00

Najpopularniejszym środowiskiem dla chatbotów w Polsce jest Facebook Messenger.

Z badania zrealizowanego przez Symetrię UX wynika, że świadomość istnienia tej klasy wirtualnych asystentów - chatbotów - w naszym społeczeństwie jest stosunkowo niska. Ze słowem "chatbot" spotkało się zaledwie 34% respondentów, z których tylko 53% weszło w jakąkolwiek interakcję z takim oprogramowaniem. 54% internautów korzystało z chatbotów przy okazji robienia zakupów, 28% za ich pomocą zgłosiło błąd lub reklamację, a 28% zapoznało się z firmową ofertą. Według raportu Symetrii UX internauci najbardziej skłonni są do interakcji z wirtualnym asystentem w celu uzyskania informacji o produkcie lub usłudze, a najmniej przy obsłudze konta bankowego (np. realizacji przelewu czy wyboru kredytu). 

Jak podaje Symetria UX, najpopularniejszym środowiskiem dla chatbotów w Polsce jest Facebook Messenger, z którego – według tegorocznych danych NapoleonCat – korzysta ponad 13,5 mln użytkowników. – Rosnąca popularność chatbotów wynika z tego, że umożliwiają one uzyskanie natychmiastowej odpowiedzi, i to w natywnym  języku użytkownika. Jest to interaktywne doświadczenie, dopasowane do sposobu, w jaki korzysta on z internetu. Dotyczy to zwłaszcza młodych osób, przyzwyczajonych do komunikatorów internetowych. Poza tym chatboty umożliwiają firmom automatyzację komunikacji, optymalizując tym samym koszty – tłumaczy Anna Schneider, UX specialist w Symetrii UX.

Dodaje, że według Oracle do 2020 r. z chatbotów korzystać będzie będzie 80% przedsiębiorstw (badanie było przeprowadzone na 800 osobach decyzyjnych w firmach z Francji, Holandii, RPA i Wielkiej Brytanii), a według prognozy opublikowanej przez portal Statista, rynek tego typu wirtualnych asystentów do 2025 r. osiągnie wartość ponad 1,25 mld dol. – Nawet jeśli prognozy te wydają się zbyt śmiałe, to dość dobrze oddają zainteresowanie, jakim cieszą się chatboty ze strony biznesu oraz kierunek przemian, jakie na przestrzeni najbliższych lat obserwować będziemy w wirtualnej przestrzeni – podsumowuje Anna Schneider.


Symetria jest agencją specjalizującą się w user experience, z ponad 20-letnim doświadczeniem w projektowaniu  interfejsów i aplikacji oraz przeprowadzaniu badań użyteczności. Raport powstał na podstawie badań prowadzonych metodą CAWI na próbach 322 i 110 osób oraz badaniu w pokoju RespoTeam na próbie 20 osób.

Czytaj więcej na temat: , ,