M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

W połowie roku dane z powiększonego panelu telewizyjnego Nielsena

Maciej Burlikowski | 30 stycznia 2020, 06:00

Będzie równoczesny pomiar oglądalności internetowych platform wideo.

Firma AGB Nielsen Media Research, dostawca badania oglądalności telewizji, uznawanego w Polsce za standard rynkowy, zapowiada, że w połowie tego roku udostępni dane z powiększonego i rozbudowanego panelu. Do tej pory pomiar prowadzony był w 2 tys. gospodarstw domowych, a zostanie powiększony do 3,5 tys. (co można przeliczyć na ok. 9 tys. widzów). Na tej podstawie Nielsen ekstrapoluje wyniki, przeliczając je na 14,5 mln gospodarstw domowych w kraju odbierających telewizję. 

Oprócz samego powiększenia panelu, co ma zwiększyć precyzję pomiaru widowni telewizyjnej, Nielsen zapowiada także rozbudowę badania - zainstaluje 1 tys. urządzeń do pomiaru streamingu wideo przez internet (tzw. streaming meter), dzięki którym będzie mógł mierzyć, ile i z jakich platform wideo w sieci korzystają odbiorcy (technicznie pomiar będzie się odbywał poprzez wyłapywanie strumieniowania wideo w domowych sieciach wi-fi).

Z danych oglądalności dostarczanych przez Nielsena korzysta większość komercyjnych nadawców telewizyjnych w kraju, używając ich m.in. do rozliczeń z reklamodawcami. Telewizja Polska SA (TVP), która od lat zarzuca firmie Nielsen niedoszacowywanie widzów publicznej telewizji, prowadzi własny pomiar (tzw. MOR), bazując na danych z dekoderów jednego z operatorów kablowych - firmy Netia (Grupa Cyfrowy Polsat). Nad projektem ogólnokrajowego pomiaru mediów, mającego obejmować: telewizję, internet (także wideo online) oraz radio, o nazwie Telemetria Polska, pracuje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT), państwowy regulator rynku radiowo-telewizyjnego. Nad nowym badaniem dyskutują także nadawcy telewizyjni w ramach Stowarzyszenia Pracodawców MOC TV (o szczegółach pisaliśmy w MMP24 18 grudnia).

Czytaj więcej na temat: , , , , , ,