Kraj

EBay przejmuje Skype'a - konsekwencje na rynku polskim

EBay poinformował o przejęciu luksemburskiej firmy Skype Technologies. Wartość transakcji wyniosła blisko 2,6 mld dol. w gotówce i w akcjach...

EBay poinformował o przejęciu luksemburskiej firmy Skype Technologies. Wartość transakcji wyniosła blisko 2,6 mld dol. w gotówce i w akcjach eBaya. Zdaniem stron transakcji będzie ona korzystna też dla Skype’a, bo pozwoli mu wzmocnić czołową pozycję w zakresie komunikacji głosowej w internecie oraz oferowanie nowych sposobów komunikacji. Z kolei eBay zyska narzędzia komunikacyjne, które pozwolą mu wzmocnić swoją pozycję w handlu elektronicznym. Skype jest jednym z najszybciej rozwijających się dotcomów. Istnieje od dwóch lat, a ma już 54 mln aktywnych użytkowników na całym świecie. Program Skype umożliwia darmową komunikację tekstową i głosową pomiędzy użytkownikami komputerów i internetu na całym świecie (rozmowy komputer-komputer, użytkownicy rozmawiają przez specjalne zestawy słuchawkowe), a także bardzo tanie rozmowy z komputerów na tradycyjne telefony. Skype jest oficjalnie obecny w Polsce od czerwca br., kiedy to rozpoczął partnerską współpracę z Onetem. Firmy wspólnie uruchomiły komunikator brandowany jako OnetSkype, przez wakacje program ściągnęło prawie 1 mln polskich internautów. Łukasz Wejchert, prezes Onet.pl SA, zapytany o komentarz do transakcji eBay-Skype prezentuje spory optymizm: – Jesteśmy bardzo zadowoleni, że to właśnie EBay, a nie jakiś gracz, którego musielibyśmy traktować jak konkurenta, przejął Skype’a. Z eBayem nie konkurujemy w żaden sposób. Wręcz przeciwnie, współpracujemy od jakiegoś czasu w zakresie reklamowym, mam nadzieję, że teraz otworzy się pole do znacznie szerzej zakrojonej współpracy. Razem wzięte eBay, Skype i PayPal (system obsługi szybkich płatności w internecie, firma będąca jego właścicielem została wcześniej przejęta przez eBay – red.) pozwalają myśleć o naprawdę ciekawych potencjalnych projektach. – Warto dodać, że dla Onetu komunikator Skype jest w najbliższej przyszłości jedną z priorytetowych usług, zarówno jeśli chodzi o rozwój, jak i wspieranie marketingowe. Jak zapowiada Piotr Welc, dyrektor działu komunikacji marketingowej Onetu, portal od października br. chce intensywnie wspierać OnetSkype’a (działania na portalu, PR, product placement w produkcjach filmowych ITI, prasa, być może radio). (MG)