M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Kolejne 20 mln zł kary dla Plusa od UOKiK

Maciej Burlikowski | 11 lutego 2020, 06:00

Tym razem za niezwracanie środków klientom "na kartę".

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na firmę telekomunikacyjną Polkomtel, operator sieci komórkowej Plus i Plush (grupa Cyfrowy Polsat), karę 20 mln zł, za to, że nie zwracała ona użytkownikom taryf "na kartę" (prepaid) środków, które pozostawały na ich kontach w momencie, gdy traciły one ważność.

W przypadku ofert komórkowych "na kartę" ważność konta zazwyczaj zależ od sumy ostatniego doładowania. Gdy konto traci ważność, pozostawione na nim środki zazwyczaj przepadają. UOKiK uważa, że tak nie powinno być. Przywołuje np. przykłady krajów takich jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania, gdzie zwrot niewykorzystanych środków jest powszechną praktyką.

W przypadku Polkomtela użytkownicy mogli odzyskać pieniądze, ale musieli złożyć reklamację. Wpływały one jednak na konto abonenckie, a nie były wypłacane w gotówce. Ta możliwość nie dotyczy jednak osób, które już nie korzystają z usług tego operatora. Tym samym, zdaniem UOKiK, Polkomtel utrudnia zmianę firmy telekomunikacyjnej.

- Na rynku usług telekomunikacyjnych panuje duża konkurencja, więc konsument powinien móc swobodnie wybierać najlepsze dla siebie oferty prepaid. Tak się jednak nie dzieje, bowiem konsument jest zmuszony do wykupywania doładowań tylko od jednego operatora z obawy przed utratą zgromadzonych na karcie środków pieniężnych. To operator dysponuje środkami swoich klientów i powinien je zwrócić na wniosek konsumenta automatycznie, tak jak się to odbywa na innych europejskich rynkach - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Urząd uznał, że działania Polkomtela naruszały zbiorowe interesy konsumentów, i nałożył na firmę 20 mln zł.

- Liczyliśmy, że operator wystąpi z propozycją wydania decyzji zobowiązującej, pomimo długiego czasu trwania postępowania tak się nie stało. Co więcej - praktyka nadal trwa - wskazuje Chróstny. Urząd nakazał operatorowi jej zaniechanie.

Także wobec pozostałych operatorów komórkowych: Orange, T-Mobile i Playa UOKiK prowadzi postępowania ws. zwracania środków po upływie ważności kont (trwają one już od 2016 r., postępowanie wobec Plusa jest pierwszym, które się zakończyło).

Polkomtel nie ma ostatnio szczęści do UOKiK - przypomnijmy, że niedawno został przez niego ukarany sankcją w wysokości aż 50 mln zł za oszukiwanie klientów. W obu przypadkach przysługuje mu odwołanie do sądu.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , ,