Kraj

IAB: Polski rynek e-reklamy osiągnie w tym roku wartość ok. 145 mln zł

Nawet 145 mln zł netto może wynieść wartość rynku reklamy internetowej na koniec br., wynika ze wstępnych prognoz IAB Polska...

Nawet 145 mln zł netto może wynieść wartość rynku reklamy internetowej na koniec br., wynika ze wstępnych prognoz IAB Polska przygotowywanych w związku z tworzonym właśnie raportem podsumowującym I półrocze w polskim e-biznesie. W ub.r. rynek wart był ok. 85 mln zł. – Szacujemy, że dynamika wzrostu nakładów na reklamę online w Polsce w pierwszym półroczu 2005 r. przekroczyła 60 proc., z czego dużo większą dynamikę dało się zaobserwować w drugim kwartale – mówi Dominik Kaznowski, wizeprezes IAB Polska. Na początku roku IAB prognozowało, że dynamika wzrostu wyniesie 40-50 proc., co dałoby wartość rynku reklamy internetowej w 2005 na poziomie ok. 121 mln zł. – Obecnie widać, że dynamika jest jednak sporo wyższa i wydaje się, że nie tylko się utrzyma, ale w III i IV kwartale może osiągnąć nawet 80 proc. – dodaje Kaznowski. A to dałoby wspomnianą wartość ok. 145 mln zł (bez barterów, po rabatach). IAB szacuje, że w ciągu najbliższych 2 lat nakłady na reklamę online zrównają się w Polsce z wydatkami na reklamę radiową. Jak zauważa IAB, coraz więcej firm wykorzystuje reklamę internetową w swoich marketing miksach – w pierwszej połowie br. liczba reklamodawców w polskiej sieci wzrosła o blisko 30 proc. IAB przewiduje, powołując się na badania Megapanel BI/Gemius, że we wrześniu w Polsce zostanie przekroczona okrągła liczba 10 mln internautów, a w przyszłym roku liczba ta powinna zwiększyć się do blisko 12-12,5 mln osób. Obecnie aż 60 proc. nowych internautów rozpoczyna przygodę z siecią od łączy szerokopasmowych, w 2006 roku ten wskaźnik może osiągnąć nawet poziom 80 proc. (MG)