Nawet 145 mln zł netto może wynieść wartość rynku reklamy internetowej na koniec br., wynika ze wstępnych prognoz IAB Polska przygotowywanych w związku z tworzonym właśnie raportem podsumowującym I półrocze w polskim e-biznesie. W ub.r. rynek wart był ok. 85 mln zł. – Szacujemy, że dynamika wzrostu nakładów na reklamę online w Polsce w pierwszym półroczu 2005 r. przekroczyła 60 proc., z czego dużo większą dynamikę dało się zaobserwować w drugim kwartale – mówi Dominik Kaznowski, wizeprezes IAB Polska. Na początku roku IAB prognozowało, że dynamika wzrostu wyniesie 40-50 proc., co dałoby wartość rynku reklamy internetowej w 2005 na poziomie ok. 121 mln zł. – Obecnie widać, że dynamika jest jednak sporo wyższa i wydaje się, że nie tylko się utrzyma, ale w III i IV kwartale może osiągnąć nawet 80 proc. – dodaje Kaznowski. A to dałoby wspomnianą wartość ok. 145 mln zł (bez barterów, po rabatach). IAB szacuje, że w ciągu najbliższych 2 lat nakłady na reklamę online zrównają się w Polsce z wydatkami na reklamę radiową. Jak zauważa IAB, coraz więcej firm wykorzystuje reklamę internetową w swoich marketing miksach – w pierwszej połowie br. liczba reklamodawców w polskiej sieci wzrosła o blisko 30 proc. IAB przewiduje, powołując się na badania Megapanel BI/Gemius, że we wrześniu w Polsce zostanie przekroczona okrągła liczba 10 mln internautów, a w przyszłym roku liczba ta powinna zwiększyć się do blisko 12-12,5 mln osób. Obecnie aż 60 proc. nowych internautów rozpoczyna przygodę z siecią od łączy szerokopasmowych, w 2006 roku ten wskaźnik może osiągnąć nawet poziom 80 proc. (MG)