Kraj

KER: reklama RTV Euro AGD naruszała kodeks

Komisja uznała, że kampania nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, z należytą starannością i narusza dobre obyczaje.

Do Komisji Etyki Reklamy (KER) wpłynęła skarga dotycząca reklamy radiowej produktów dostępnych w sieci sprzedaży RTV Euro AGD. W zgłoszeniu czytamy: “(…) konkretnie chodzi mi o użycie w reklamie dźwięku, który naśladuje pisk opon. Jest to bardzo niebezpieczne zwłaszcza, gdy radia słucha się podczas jazdy samochodem. Za każdym razem (chociaż już wiem, że to reklama w radiu) przy tym dźwięku pierwszą reakcją jest chęć gwałtownego zahamowania, ponieważ nie wiem, co się dzieje na drodze. Wg mnie stwarza to niebezpieczeństwo w ruchu drogowym i jest sprzeczne m.in. z Art 9 Kodeksu Etyki Reklamy. W pierwszym momencie nie wiem, czy pisk opon to dźwięk z radia, bo jednak mam wrażenie, że to wokół mnie na drodze. Proszę o interwencję, aby z reklamy zniknął ten dźwięk. Uwagę można przykuwać w inny sposób niż budząc strach” – argumentowano w skardze (pisownia oryginalna).

Przedstawiciel reklamodawcy uczestniczył w posiedzeniu i złożył pisemną odpowiedź na skargę. Jednak wskazał, że informacje zawarte w treści odpowiedzi stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.

Zespół KER uznał, że kampania nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, z należytą starannością i narusza dobre obyczaje. Biorąc pod uwagę, że odbiorcami reklamy radiowej mogą być także kierującymi pojazdami, zwrócił uwagę, że zastosowany w reklamie charakterystyczny dźwięk “pisku opon” może stwarzać zagrożenie w ruchu drogowym. Jednocześnie zaapelował do reklamodawców o unikanie w reklamach radiowych w szczególności dźwięków imitujących pisk opon, dźwięk klaksonu oraz dzięków naśladujących sygnał karetki pogotowia czy też sygnałów dźwiękowych alarmowych zarezerwowanych dla pojazdów uprzywilejowanych, aby nie dezorientować kierowców, a co za tym idzie – nie narażać ich na niebezpieczeństwo.