Kraj

Badania mediów - media i reklamodawcy uzgodnili założenia nowego standardu

Przekazali je KRRiT.

Przedstawiciele rynku mediów, reklamodawców i agencji mediowych osiągnęli porozumienie dotyczące architektury przyszłego badania mediów, które w pierwszej fazie ma objąć internet, telewizję i radio. Dokument zatytułowany “Założenia pomiaru konsumpcji mediów w Polsce” przygotowali przedstawiciele mediów zgromadzeni w Komitecie Badań Radiowych, MOC TV, Polskich Badaniach Internetu, Polskim Radiu i Audytorium 17. Treść założeń do badania została zaakceptowana przez reklamodawców skupionych w Koalicji “Marketerzy dla Lepszych Badań”  oraz MAC (Media Agency Committee) przy Klubie Agencji Mediowych SAR. Opracowanie trafiło do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT).

Zgodnie z tymi nowe badanie powinno być:

– realizowane przez podmiot lub podmioty gwarantujące stabilne i długoterminowe funkcjonowanie badania,

– zabezpieczone finansowo w perspektywie długookresowej, odporne na zawirowania koniunkturalne,

– regularnie audytowane przez organizacje posiadające wymagane doświadczenie w badaniach statystycznych oraz orientację w specyfice badań mediowych,

– tak zaprojektowane, by możliwa była szybka reakcja na zmiany zachodzące w ekosystemie medialno-reklamowym,

– odpowiednio skonstruowane, aby spełniać wymogi jakościowe oraz międzynarodowe standardy badawcze (Esomar).

W zakresie metodologii i prezentacji danych wszystkie strony porozumienia uzgodniły konsensus m.in. w następujących kwestiach:
– jądrem pomiaru powinny być dane pozyskiwane w sposób ciągły z reprezentatywnego panelu osób indywidualnych powyżej 4. roku życia, dobranych w sposób losowy,
– konsumpcja mediów powinna zostać zarejestrowana niezależnie od typu przekazu (linearny i nielinearny), miejsca konsumpcji (w gospodarstwie domowym i poza nim) oraz wykorzystywanego urządzenia,
– firma badawcza powinna przedstawić organizatorom badania algorytm losowania i ważenia danych, zakładany poziom błędów estymacji oraz obciążenia próby badawczej,
– preferowaną metodą pozyskiwania danych powinien być watermarking oraz rozwiązania site centric,
– podstawową jednostką czasu, dla której będą raportowane wyniki w pierwszym roku realizacji badania jest pojedyncza minuta,
– dane wynikowe powinny być dystrybuowane z wykorzystaniem API umożliwiającego planowanie, prowadzenie oraz rozliczanie kampanii reklamowych w sposób zautomatyzowany z uwzględnieniem m.in. takich wskaźników jak duplikacja i skumulowany zasięg.

W ubiegły piątek strona rynkowa przekazała te uzgodnienia przewodniczącemu KRRiT. Spotkanie robocze, na którym strona rynkowa miała zamiar oficjalnie zaprezentować ww. dokument oraz uzyskać od KRRiT deklarację odnośnie do zakresu ewentualnej współpracy przy realizacji nowego badania, zostało przełożone z powodu wprowadzenia procedur bezpieczeństwa zabraniających pracownikom większości firm udziału w spotkaniach. Trwa ustalanie nowego terminu spotkania.