Kraj

Gwałtowny wzrost segmentu produktów bez laktozy

Nielsen informuje, że segment ten rośnie szybciej niż cała kategoria nabiału.

Jak podaje Nielsen, w ostatnich tygodniach kategoria nabiału cieszyła się zmienną dynamiką, jednak rok do roku rośnie ona o kilka procent. Wzrost odnotowują również produkty bez laktozy. W 2019 r. wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem wyniósł ponad 20%, co oznacza, że był cztery razy większy niż w przypadku całej kategorii nabiałowej. W 2019 r. Polacy wydali na produkty bez laktozy 450 mln zł.
Konsumenci, którzy decydują się na zakup nabiału bez laktozy, wybierają najczęściej mleko, które stanowi blisko 50% sprzedaży wartościowej tej grupy produktów. Kolejne miejsca zajmują ser żółty, na którego opakowaniu widnieje informacja o braku laktozy – 30%, jogurty – 10%, oraz biały ser – 8%. W zestawieniu rocznym 2019 vs 2018 wszystkie produkty bez laktozy rozwijały się w znaczący sposób: mleko 30%, jogurty ok. 20%, żółty i biały ser po ok. 15%. Nabiał bez laktozy najczęściej kupujemy w hiper- i supermarketach. Marki własne stanowią 1/4 sprzedaży tych produktów.  
– W dłuższej perspektywie nabiał, w tym również ten bez laktozy, może zyskać jeszcze więcej. Jak pokazuje przykład rynku chińskiego, rok po epidemii SARS, czyli w 2004 r., nabiał uznawany za kategorię mającą wpływ na zdrowie, podobnie jak soki, urósł w znaczący sposób:  jogurty o 40%, a mleko o 20%. To pozytywna prognoza także dla produktów bez laktozy – mówi Monika Dyrda, client director z Nielsen Connect w Polsce.