Kraj

Publicis Groupe: Rynek reklamy w Polsce w 2020 r. zmaleje o 7-14%

W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej i tempa odmrażania gospodarki.

Według prognoz grupy reklamowej Publicis (m.in. domy mediowe Starcom, Zenith, Spark Foundry, Performics oraz agencje reklamowe Saatchi & Saatchi, Publicis, Leo Burnett i LiquidThread) z powodu epidemii koronawirusa polski rynek reklamowy zmaleje w tym roku od 7 do 14%.

– Jeśli będziemy obserwować spadek zachorowań i kolejne etapy odmrażania gospodarki, rynek reklamowy według naszych estymacji spadnie w 2020 o 7,3%. Jeżeli jednak liczba zachorowań będzie rosła i będziemy mieli do czynienia z ponownym wprowadzaniem obostrzeń w funkcjonowaniu, wówczas przewidujemy, że rynek reklamowy spadnie o 14% w skali roku – mówi Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer w Publicis Groupe.

Publicis Groupe: Rynek reklamy w Polsce w 2020 r. zmaleje o 7-14%
Według szacunków tej firmy w pierwszym kwartale br. rynek reklamowy zanotował jeszcze wzrost o 0,5% – do wartości 2,1 mld zł. To zasługa wzrostu wydatków w styczniu i lutym. W marcu, z powodu ogłoszenia epidemii koronawirusa, nakłady reklamowe drastycznie zmalały. W rezultacie po pierwszych trzech miesiącach, w porównaniu z sytuacją sprzed roku, redukcje zanotowały wszystkie media z wyjątkiem internetu i radia. Telewizja straciła 3,1% wpływów reklamowych, outdoor – 3,5%, dzienniki – 11,8%, a magazyny – 8,4%. Ponieważ z powodu epidemii zostały zamknięte kina – to medium straciło najwięcej – 13,5%. To efekt decyzji rządu o czasowym zawieszeniu działalności sal kinowych. Reklama online wygenerowała budżety większe o 7,5%, natomiast reklama radiowa – o 1%.