Zagranica

Huawei w dziesiątce najbardziej innowacyjnych firm na świecie

W czołówce najnowszego raportu Boston Consulting Group są tak jak przed rokiem, tylko w innej kolejności - Apple, Alphabet i Amazon. Imponujący awans (o 42 pozycje, na 6. miejsce) zanotował chiński Huawei.

Huawei w dziesiątce najbardziej innowacyjnych firm na świecie
W raporcie “The Most Innovative Companies 2020” Business Consulting Group swoje miejsca z 2019 r. – odpowiednio czwarte i piąte – obroniły Microsoft i Samsung. Huawei był najszybciej rosnącą marką w tegorocznym zestawieniu, ale znaczący wzrost (o 16 pozycji, na 7. miejsce) zanotowała też inna chińska firma – Alibaba Group. Pierwszą dziesiątkę zamykają IBM, Sony i Facebook.

W drugiej dziesiątce zestawienia zwracają uwagę trzy nowe marki – sieć handlowa Walmart (awans o 29 pozycji, na 13. miejsce) oraz marki technologiczne HP (również wzrost o 29 pozycji, na 15. miejsce) i Dell (awans o 21 pozycji, na 20. miejsce).

Spektakularne spadki odnotowały natomiast sieć restauracji fast food McDonald’s (aż o 29 pozycji, na 50 miejsce) i producent obuwia Adidas (o 18 pozycji, na 28. miejsce).

Z badań porównawczych wynika, że trudno o konsekwencję w obszarze innowacji. Ze 162 firm, które trafiły na listę “top 50” w ciągu 14 lat, prawie 30% pojawiło się na niej tylko raz, a 57% – najwyżej trzy razy. Tylko 8 firm trafia do czołowej pięćdziesiątki co roku. Są to: Alphabet, Amazon, Apple, HP, IBM, Microsoft, Samsung i Toyota.

Innowacje to wedle deklaracji jeden z trzech najwyższych priorytetów w zarządzaniu dla prawie dwóch trzecich firm z ponad tysiąca firm, które stanowiły próbę badawczą dla raportu BCG. Jest to najniższy poziom od kryzysu finansowego w 2009 i 2010 r., co być może odzwierciedla niepewność co do perspektyw gospodarki rysującą się jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19 (badanie prowadzono od sierpnia do października 2019 r.). 45%  ankietowanych firm zostało uznanych za rzeczywiście “zaangażowane w innowacje”. Jedna czwarta zdaniem BCG nie realizuje w praktyce deklaracji o innowacyjności, a dla 30% innowacje nie są w ogóle priorytetem strategicznym czy inwestycyjnym. Konsekwencja zdecydowanie się opłaca: prawie 60% firm zaangażowanych w innowacje notuje wzrost przychodów z produktów czy usług wdrożonych w ciągu ostatnich 3 lat. W grupie firm nierealizujących deklaracji w praktyce wskaźnik ten wynosi 47%, a wśród sceptyków wobec innowacji – tylko 30%.