Kraj

FB: Polskie MŚP mimo mniejszych obrotów z optymizmem patrzą w przyszłość

Raport Facebooka "State of Small Business" został przygotowany we współpracy z Bankiem Światowym oraz OECD. W badaniu wzięło udział ponad 30 tysięcy firm z sektora MŚP z ponad 50 krajów.

Z raportu opartego na badaniu przeprowadzonym wśród małych i średnich przedsiębiorstw pod koniec maja br. wynika, że 13% polskich firm zakończyło lub zawiesiło działalność w związku z pandemią COVID-19, a spośród tych, które wciąż funkcjonują, 63% odnotowało mniejsze obroty niż przed rokiem.To jednak wynik dwukrotnie lepszy od średniej z badania obejmującego 50 krajów z całego świata – w ujęciu globalnym pomiędzy styczniem a majem br. zamkniętych zostało 26% firm (w niektórych krajach, w tym Irlandii i Bangladeszu, ponad połowa).

Spośród wszystkich podmiotów ujętych w badaniu co trzecia firma z tych, które wciąż pracują, była zmuszona do redukcji zatrudnienia. W Polsce na zwolnienia w wyniku pandemii COVID-19 zdecydowało się 16% działających przedsiębiorstw. Stąd zapewne m.in. wynika, że aż 64% polskich firm optymistycznie patrzy w przyszłość. Zarazem jednak 28% spodziewa się problemów z płynnością finansową w nadchodzących miesiącach.

Kryzys najbardziej dotknął branżę turystyczną (zamknięto 54% biur podróży), hotelarską i eventową, mikroprzedsiębiorstwa (rozumiane jako podmioty prowadzone przez jedną osobę – zamknięto 30%) i podmioty kierowane przez kobiety. – 15% firm prowadzonych przez panie było zamkniętych w momencie realizacji badania (w porównaniu z 12% kierowanymi przez mężczyzn). Jak wyjaśnia Robert Bednarski, dyrektor Facebooka w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, dysproporcja wynika z większej reprezentacji kobiet w sektorach szczególnie odczuwających skutki zamknięcia gospodarki – mikroprzedsiębiorstwach oraz branżach nakierowanych na konsumentów. Np. blisko połowa małych i średnich firm zajmujących się organizacją wydarzeń oraz z branży hotelarsko-gastronomicznej była zamknięta w czasie realizacji badania.