Zagranica

Amazon Fresh otwiera się w Los Angeles

Sklep spożywczy w Woodlands Hills na przedmieściach Los Angeles jest na razie dostępny tylko na zaproszenie, w ciągu kilku tygodni ma być otwarty dla wszystkich.

Amazon Fresh działało jako usługa dostaw świeżych produktów spożywczych zamawianych w internetowym Amazonie, a odbieranych w rozmaitych sklepach partnerskich już od 2017 r., ale dopiero teraz rusza z własną siecią sklepów stacjonarnych. Chce dotrzeć do bardziej masowego klienta niż przejęta trzy lata temu za 13,7 mld dol. sieć Whole Foods specjalizująca się w zdrowej żywności i produktach ekologicznych czy sklepy Amazon Go adresowane wyłącznie do entuzjastów nowych technologii. Jak na razie firma potwierdziła otwarcie siedmiu sklepów Amazon Fresh w Stanach Zjednoczonych: czterech w Kalifornii (łącznie z już otwartym) oraz trzech w Illinois. Nie są jednak jeszcze znane daty otwarcia kolejnych lokali.

Amazon Fresh otwiera się w Los Angeles
W pierwszym Amazon Fresh debiutuje inteligentny wózek sklepowy Dash Cart, umożliwiający – po zalogowaniu do aplikacji mobilnej – automatyczne skanowanie wkładanych do niego produktów i dokonanie zakupów w całości samodzielnie (wychodzi się przez specjalną bramkę). Klientom, którzy nie chcą posługiwać się aplikacją, sieć gwarantuje obsługę w tradycyjnych kasach. W sklepie zainstalowano też system inteligentnych ekranów Amazon Echo Show, które w połączeniu z asystentem głosowym Alexa umożliwiają kupującym szybkie uzyskanie odpowiedzi na pytania takie jak “gdzie znajdę wodę”. Za pomocą aplikacji można z kolei zamawiać w dziale delikatesowym np. pizzę, która zostanie przygotowana w trakcie zakupów. Na razie Amazon zaprasza do sklepu w Los Angeles, otwartego w godzinach 7-22, wyłącznie wybranych klientów drogą e-mailową. Użytkownicy programu lojalnościowego Prime mogą dokonywać zamówień online i odebrać zakupy za darmo w nowej lokalizacji tego samego dnia.

Wartość branży spożywczej w Stanach Zjednoczonych szacuje się na 800 mld dol. Udział Amazona w niej to obecnie 4% (przy czym sam Whole Foods ma ok. 1,6%), podczas gdy Walmart ma według różnych szacunków od 21 do 26%.