M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

ARC: Esport coraz popularniejszy i wpływa na postrzeganie marek

Katarzyna Woźniak | 17 września 2020, 06:00

Według badań prawie 2 miliony osób powyżej 15. roku życia ma kontakt z esportem.

ARC Rynek i Opinia opublikowało najnowszy raport dotyczący e-sportu. Z badań wynika, że prawie 2 mln osób powyżej 15. roku życia ma kontakt z esportem, ma on też swoich oddanych widzów. Głównie są to mężczyźni, jednak spora jest również grupa kobiet (30%). Sponsoring esportu wpływa na postrzeganie marek – duża grupa odbiorców zna sponsorów esportu i pozytywnie ich ocenia przez pryzmat sponsorowania. Spontanicznie widzowie esportu najczęściej jako sponsorów wymieniają marki: Intel, Redbull i Play – wynika z badania ARC Rynek i Opinia "Polski odbiorca esportu”. Najwięcej fanów esportu jest wśród 20-latków i 30-latków. Większość z nich to osoby z wykształceniem średnim, co piąty ma wykształcenie wyższe. Nieco ponad połowa (55%) ma stałą pracę, 28% uczy się lub studiuje. 42% widzów esportu zarabia pomiędzy 2 tys. a 4 tys. złotych miesięcznie. Duża część widzów to osoby, które nie są aktywnymi graczami, tylko oglądają streamingi i śledzą informacje na ten temat.
Odbiorcy esportu, myśląc o markach sponsorów, w pierwszej kolejności intuicyjnie myślą o markach endemicznych – należących do branży związanej z grami komputerowymi i esportem. Marką endemiczną, która wśród sponsorów esportu ma niezmiennie ugruntowaną pozycję (w zakresie znajomości spontanicznej), jest Intel, co zawdzięcza między innymi wieloletniemu zaangażowaniu, które przejawia się np. przez organizowanie turnieju w Intel Extreme Masters w Katowicach.

Sponsoring wpływa na postrzeganie marek. 40% kibiców esportu przyznaje, że śledzi marki, które sponsorują ich ulubionych graczy/ rozgrywki, 42% kibiców esportu uznaje produkty/usługi rekomendowane przez ich ulubionych graczy za lepszej jakości, a 43% chętniej kupuje produkty/usługi firm sponsorujących ich ulubionych graczy.
Najczęstsze wydatki polskich odbiorców esportu wiążą się z przekąskami, ubraniami, fastfoodami oraz usługami telekomunikacyjnymi. Dwie z tych czterech kategorii (usługi telekomunikacyjne, przekąski) są naturalnie powiązane z esportem i obecne na rynku sponsorskim w szerszym zakresie.
"Polski odbiorca esportu" to badanie realizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online na ePanel.pl). Zrealizowane zostały również 4 FGI online z różnymi grupami widzów esportu. Próba, N=1004 widzów esportu.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , , , , ,