Polski oddział chińskiego koncernu technologicznego Huawei inwestuje w wizerunek, ruszając z kampanią pt. “Łączymy Polskę od 16 lat”. W spocie wizerunkowym Huawei pokazuje, że jest ważnym uczestnikiem polskiej gospodarki i kluczowym elementem sektora telekomunikacyjnego.
Można to odebrać jako próbę wywarcia nacisków na decydentów w trwającej dyskusji nt. ewentualnego wykluczenia chińskiego producenta z udziału w budowie nowej generacji sieci komórkowej 5G. USA oskarżają m.in. Huawei o szpiegostwo. Naciskają m.in. kraje Europy, by ograniczyły udział chińskich firm w sektorze telekomunikacyjnym. Niektóre kraje, jak np. Wielka Brytania, taką decyzję podjęły. Unia Europejska nie wydała swoim członkom wiążących wskazań.
W Polsce poprzedni przetarg na częstotliwości dla operatorów do budowy 5G został unieważniony. W nowym mają dojść dodatkowe obostrzenia względem bezpieczeństwa, które teoretycznie mogłyby być podstawą do wykluczenia niektórych dostawców. Trzej w czterech operatorów komórkowych (Orange, T-Mobile i Play) od lat wykorzystuje sprzęt Huawei. Tylko Plus go nie ma. Play już zapowiedział, że ewentualna konieczność wymiany urządzeń Huawei na produkty np. Ericssona będzie go kosztowała 0,9 mld zł.
Decyzja o ewentualnym wykluczeniu Huawei z budowy sieci 5G jest kluczowa dla przyszłości tej firmy w naszym kraju. Według danych z 2018 r. 65% przychodów Huawei w Polsce generuje rynek konsumencki (sprzedaż smartfonów i tabletów), pozostałe 35% firma ma z rynku B2B (m.in. dostawy infrastruktury dla operatorów telekomunikacyjnych). Ponad 90% przychodów na rynku konsumenckim (B2C) stanowiła sprzedaż smartfonów, sprzedaż tabletów to mniej niż 1/10 przychodów.
Huawei podkreśla, że w Warszawie działa centrum badań i rozwoju Huawei, które pracuje nad nowymi rozwiązaniami w obszarze oprogramowania i wykorzystania technologii. Warszawa jest również regionalnym hubem dla 28 krajów regionu Europy Środkowej, Wschodniej i Skandynawii. Firma twierdzi, że pośrednio i bezpośrednio, przyczynia się do utrzymania w Polsce ponad 3 tys. miejsc pracy. W samym 2018 r. zapłaciła w Polsce 182 mln zł podatku VAT i 100 mln zł CIT, a na lokalne zakupy wydała 319 mln zł.
Huawei nie podaje, które agencje reklamowe wykonują jego reklamy (firma współpracuje m.in. z agencjami: DDB, Havas Warsaw, LH), planowaniem i zakupem mediów zajmuje się dla niego dom mediowy Wavemaker.