M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Zalando z badaniem na temat stosunku konsumentów do odzieży używanej

Paweł Piasecki | 20 października 2020, 06:00

Konsumenci na rynkach zachodnioeuropejskich chętniej sprzedają, niż kupują ubrania używane, natomiast w Polsce aż 62% ankietowanych to jednocześnie sprzedawcy i nabywcy.

Zalando przeprowadziło badanie na pięciu europejskich rynkach (w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, Belgii, Francji i Holandii) w związku z niedawnym wprowadzeniem odzieży używanej (pre-owned) do oferty tej niemieckiej platformy modowej. Oprócz korzystnego stosunku jakości do ceny czynnikiem motywującym do zakupów odzieży używanej jest w całej Europie pragnienie, by dać ubraniom drugie życia oraz wspierać zrównoważony handel.

Spośród badanych przez Zalando rynków europejskich Polacy wyjątkowo chętnie kupują ubranka dla dzieci z drugiej ręki – aż 61% ankietowanych wskazało je jako najpopularniejszą kategorię, podczas gdy europejska średnia wynosi 40%. Najchętniej Polacy kupują garderobę damską (78% respondentów wobec średniej europejskiej 70%).

Jako czynniki zniechęcające do zakupów ubrań z drugiej ręki najczęściej wskazywano wysokie opłaty pocztowe (31%), trudny bądź niemożliwy zwrot zakupów (30%), kiepską jakość zdjęć produktów (27%), za mało szczegółowy opis produktów (26%), długotrwałe szukanie potrzebnych artykułów (25%), indywidualnych sprzedawców, którzy nie wydają się godni zaufania (24%). Polacy za największe bariery dla zakupów odzieży używanej wymieniali ubogie opisy produktów (40%), niskiej jakości zdjęcia (34%) i zakup produktu niezgodnego z opisem (26%).

Najczęstszymi motywami do sprzedaży swoich ubrań są dla Europejczyków: chęć pozbycia się garderoby, która przestała już pasować (średnia 60%, Polska 76%), i zrobienie miejsca w szafie (średnia 54%, Polska 73%). Dla polskich konsumentów znacznie powyżej średniej liczy się danie ubraniom nowego życia danie ubraniom nowego życia (Polska 75%, średnia 45%).

Także przyjęcie nowej usługi Zalando było cieplejsze w Polsce niż na innych rynkach: aż 91% Polaków (średnia 80%) zadeklarowało, że odwiedzi nową zakładkę na stronie internetowej, a 82% (średnia 68%) zadeklarowało, że zrobiłoby zakupy, korzystając z nowej oferty.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , ,