M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Coca-Cola pozbywa się 200 marek napojów

Paweł Piasecki | 26 października 2020, 06:00

Wyniki firmy za III kwartał są lepsze od prognoz analityków, choć przychody organiczne spadły o 6%.

Decyzja o pozbyciu się 200 marek napojów w skali globalnej (to aż połowa portfolio napojowego) została ogłoszona 22 października, podczas prezentacji wyników finansowych koncernu za III kwartał. Ma ona charakter strategiczny: Coca-Cola zamierza skupić się wyłącznie na produktach generujących wysokie przychody bądź ocenianych jako "trendy", a oszczędzić na wsparciu marketingowym dla mniej dochodowych czy wychodzących z mody. Wśród najlepiej sprzedających się marek jest m.in. Coca-Cola Zero Cukru, a marki perspektywiczne to np. meksykańska woda gazowana Topo Chico i wprowadzona w ub.r. woda smakowa AHA. Coca-Cola już wcześniej zapowiedziała, że pożegna się z takimi markami jak Tab, Zico i Odwalla, ale ogłoszona obecnie skala restrukturyzacji robi wrażenie. Pełna lista marek, z którymi koncern się pożegna, nie została jeszcze ujawniona, ale dyrektor generalny James Quincey zasugerował, że będą to głównie tzw. marki zombie, które łącznie generują zaledwie 2% przychodów ze sprzedaży Coca-Coli.

Przychody Coca-Coli w minionym kwartale wyniosły 8,65 mld dol., co oznacza spadek o 9% w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. Zarazem jednak jest to wynik lepszy niż prognozowane przez analityków 8,36 mld dol. Przychody organiczne spadły o 6%, ale Coca-Cola zapewnia, że popyt rośnie.

We wszystkich czterech kategoriach napojów Coca-Cola odnotowano spadki wolumenu sprzedaży. W najmniejszym stopniu dotyczyło to napojów gazowanych (spadek tylko o 1%), dzięki popytowi m.in. na Coca-Colę Zero Cukru. Sprzedaż soków, produktów mlecznych i napojów roślinnych zmniejszyła się ilościowo o 6%, głównie ze sprawą wyników w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Ameryce Łacińskiej. Sprzedaż wód, wód funkcjonalnych i napojów sportowych spadła ilościowo o 11%. Herbata i kawa ucierpiały najmocniej – wolumen był w tej kategorii niższy o 15%, głównie za sprawą przejętej niedawno sieci kawiarni Costa Coffee. Ze względu na restrykcje związane z pandemią Quincey zakłada, że ruch w kawiarniach Costa nie wróci do normy w bliskiej perspektywie.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , , , , , , , ,