Kraj

Ströer chce stworzyć lobby, które wymusi standard badawczy na rynku; spekuluje, że Agorze nie zależy na outdoorze jako medium

Firma reklamy zewnętrznej Ströer zdecydowanie opowiada się za wprowadzeniem metodologii badawczej Postar Plus jako standardu pomiaru efektywności reklamy zewnętrznej na...

Firma reklamy zewnętrznej Ströer zdecydowanie opowiada się za wprowadzeniem metodologii badawczej Postar Plus jako standardu pomiaru efektywności reklamy zewnętrznej na polskim rynku. Według Janusza Malinowskiego, prezesa zarządu Ströera, jest to optymalny produkt, który mógłby zunifikować sposoby pozyskiwania informacji o nośnikach oraz ułatwić planowanie i zakup kampanii reklamowych w tym medium. Ewentualna umowa z firmą Postar, do której należy Postar Plus, pozwoliłaby na wdrożenie badań w ciągu 18-24 miesięcy. Koszt całej operacji szacowany jest na 0,5 mln euro. Projekt zakłada powstanie niezależnej spółki, której udziałowcami byłyby firmy reklamy zewnętrznej. Spółka miałaby finansować analizy, prowadzić ich monitoring oraz kontrolować wszystkie dane. Na jej zlecenie opiekę nad produktem sprawowałaby wybrana firma badawcza. Przedstawiciele klientów i domów mediowych mieliby tworzyć specjalną instytucję, która ma zapewnić wiarygodność całemu przedsięwzięciu. W listopadzie br. ma się odbyć prezentacja Postara, na którą zostaną zaproszeni m.in. przedstawiciele marketerów i domów mediowych. Ströer liczy na to, że jeżeli badanie zyska ich akceptację, powstanie wówczas lobby, które wywrze presję na właścicieli nośników i doprowadzi do powstania standardu badawczego. Rozmowy na temat Postara trwają od prawie roku. – Nie mam pewności, ale mam prawo spekulować, że rozwój reklamy zewnętrznej jako medium reklamowego może nie być kluczowym priorytetem Agory. Ich core business to prasa, przede wszystkim dzienniki, a takie media jak radio czy outdoor mają znaczenie drugorzędne. Fakt, że badania PBO wciąż nie zostały zakończone, może o tym świadczyć – uważa Malinowski. Agora poprzez należącą do niej firmę reklamy zewnętrznej AMS jest udziałowcem w spółce Polskie Badania Outdooru (obok AMS należą do niej także Clear Channel Poland i Millward Brown SMG/KRC). – Pod koniec 2003 r. próbowaliśmy doprowadzić do porozumienia wszystkich trzech firm. Ströer zdecydował się wówczas pójść własną drogą. Od momentu utworzenia PBO wciąż powtarzamy, że jesteśmy otwarci na współpracę z każdą firmą. Również dziś wierzymy, że istnieje szansa na standard badawczy na polskim rynku – mówi Piotr Parnowski, prezes zarządu AMS. Na rynku funkcjonują również badania prowadzone przez GfK Polonia na zlecenie Cityboard Media. (JP)