Kraj

Rieber Foods i Podravka razem liczą na wzrost sprzedaży o 5 proc.

Rieber Foods Polska i Podravka International Export-Import, które zawiązały w Polsce sojusz strategiczny (o planach pisaliśmy w DS "MMP" 28...

Rieber Foods Polska i Podravka International Export-Import, które zawiązały w Polsce sojusz strategiczny (o planach pisaliśmy w DS “MMP” 28 października), liczą, że w jego wyniku przy łącznych obrotach rzędu 300 mln zł zwiększą swoją sprzedaż o 5 proc. Powstanie jeden dział handlowy, który będzie obsługiwał sprzedaż obu firm: Rieber Foods (Delecta i King Oskar) oraz Podravki (Vegeta). Przedstawiciele obu firm wyjaśniają, że chodzi o redukcję kosztów (wspólna logistyka i zmniejszenie stanów magazynowych), ale przede wszystkim o zwiększenie siły negocjacyjnej z hurtownikami i dystrybutorami oraz sieciami handlowymi (zagranicznymi i polskimi), a dzięki temu o zwiększenie obecności w sklepach i poprawę ekspozycji na półkach produktów obu firm. Wspólny dział handlowy liczy 150 osób (mniej więcej po połowie z obu firm). Morten Vike, dyr. wykonawczy koncernu Rieber & Son na Europę Środkowo-Wschodnią, podkreślał, że Rieber Foods i Podravka mają na naszym rynku komplementarną ofertę i nie ma tu konfliktu interesów. Piotr Sieńsko, dyr. generalny Rieber Foods Polska, wyjaśnia: – Mamy blisko 200 produktów w 9 kategoriach, ale nie mieliśmy dotąd żadnego, bez którego sklep nie może się obejść, takiego jak np. kawa, piwo czy chleb – potrzebowaliśmy takiego “otwieracza drzwi”. Od ponad roku rozmawialiśmy z różnymi firmami, w tym m.in. z Podravką. Ostatecznie doszliśmy do porozumienia i mam nadzieję, że dzięki temu zwiększymy naszą dystrybucję i poprawimy ekspozycję na półce. Jacek Sitko, dyr. marketingu Rieber Foods Polska, dodaje, że wzmocnienie pozycji negocjacyjnej będzie miało swoje przełożenie również na zakup mediów – i Rieber Foods, i Podravkę obsługuje Starcom. Rieber w tym roku podwoił swoje wydatki mediowe (7,9 mln zł wobec 3,5 mln zł w 2004 r.), natomiast Podravka wydaje na media ok. 7 mln zł rocznie (dane według Expert Monitora). Rieber Foods Polska w ub.r. miał 213 mln zł przychodów ze sprzedaży (w tym produkty marki Delecta generują 73 proc., a konserwy rybne King Oskar – 27 proc.), natomiast Podravka International nie podaje wartości sprzedaży w Polsce – raportuje przychody skonsolidowane w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, które wyniosły 280 mln zł. Polska jest trzecim po rodzimej Chorwacji oraz Bośni i Hercegowinie rynkiem zbytu dla Podravki. Podobne jak w Polsce porozumienie Podravka i Rieber Foods zawarły na Węgrzech – tam Podravka przejmie dystrybucję i sprzedaż produktów King Oskar. (MB)